Praha už vypsala soutěž na projektanta za 160 milionů korun, který stavbu připraví k územnímu rozhodnutí. Hlavní město chce dohnat SŽDC, která už má územní rozhodnutí na rekonstrukci kolejiště a nástupišť, aby na sebe mohly stavby navazovat. Začít by se mohlo v roce 2021. „Terminál Smíchov bude prvním skutečně moderním nádražím v Praze. Jedná se o unikátní projekt dopravního hubu, který zatím známe jenom ze zahraničí,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha sobě).

Smíchovským nádražím projde denně kolem čtvrt milionu lidí, pokud se započítají všechny druhy veřejné dopravy. „Terminál je cestou, jak zatraktivnit veřejnou dopravu těm, co dosud jezdí autem,“ míní náměstek primátora pro územní plánování Petr Hlaváček (TOP 09).
Co se vše na Smíchově změní?
Vlaky
SŽDC chystá modernizaci celé stanice za zhruba dvě miliardy korun. Kromě kompletní přestavby kolejiště zde vznikne nástupiště, které umožní například jízdu pro vlaky na Pražský Semmering.
Autobusy
Jedna z největších změn v celé oblasti. V Nádražní ulici budou stavět jen autobusy MHD, příměstské (3XX) a dálkové budou mít zastávku na střeše. Nádraží Na Knížecí skončí, zůstanou zde nadále zastávky MHD.

Parkování
Na Smíchově vznikne zhruba tisíc parkovacích míst pro auta a tisíc míst pro jízdní kola. I když se Praha snaží terminál budovat pro zatraktivnění veřejné dopravy, podle autorů záměru v této oblasti zejména na příjezdu po Strakonické parkoviště typu P+R chybí a nelze ho prakticky jinde vybudovat. Vjezd bude možný jen z Městského okruhu.
Nádražní hala
V rámci studie je ponechána historická hala z 50. let, která je pouze doplněna o novou část s obchody a zázemím pro cestující. Novinkou také je, že hala propojí oba nádražní podchody. Na halu naváže i nové administrativní křídlo nádraží, které by mohlo být budoucím sídlem Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Podoba tohoto křídla ještě není dokončená.

Přednádražní hala
Nyní nereprezentativní prostor před nádražím se promění díky novému uspořádání zastávek tramvají a autobusů, a umožní tak jednodušší přesun cestujícím na nádraží. Tramvajová trať se narovná a oddálí od obytných domů, což sníží hluk. Návrh počítá i s osazením nových stromů a zútulněním celého prostoru.
Lávka
Stávající lávka přes nádraží zmizí, posune se jižněji, přímo na severní okraj současné odbavovací budovy.

Snadnější přestupy
Autoři návrhu očekávají zvýšení atraktivity veřejné dopravy snadnými přestupy mezi různými dopravními prostředky. I proto je například umístěno autobusové nádraží na střeše nad nástupišti, aby lidé mohli snadno pokračovat na vlak či metro. Počítá se s eskalátory a výtahy. Autoři ve studii uvádějí, že na Smíchově bude celkem 11 druhů dopravy, počítají v tom ale i s různými typy vlaků či autobusů (městské, příměstské atd).
Doprava v budoucnosti
Celý projekt terminálu je koordinován s plánovanou modernizací železniční stanice i budoucími projekty na železnici jako jsou tříkolejný železniční most přes Vltavu, nové vysokorychlostní tratě i Metro S. Terminál již počítá i s elektrizací autobusové dopravy a doplnění trolejbusového vedení například pro nabíjení trolejbusů nebo elektrobusů.
