A zařízení vyráběná španělskou společností následně v soutěži uspěla. Dnes se již montují v centru metropole.

„Postup magistrátu je neetický,“ kritizuje postup pražských úředníků Tomáš Kramár z protikorupčního občanského sdružení Oživení. Předjednat podmínky ještě před vyhlášením veřejné soutěže totiž prakticky znamená nulové šance pro konkurenci, která měla o tendr zájem.

Magistrát se ale brání. „Máme čisté svědomí,“ řekl Deníku náměstek pražského primátora Rudolf Blažek. Ten má parkovací zóny na starosti.

Případ už začal prošetřovat antimonopolní úřad.

Zóny placeného stání provází další pochybnost. Podle dokumentů, které získal Pražský deník, magistrát předjednal část podmínek výběrového řízení s jedním z výrobců parkovacích automatů. „Postup magistrátu je neetický a může svědčit i o zlém záměru,“ tvrdí Tomáš Kramár, ředitel sdružení Oživení. Sdružení proto podalo stížnost k antimonopolnímu úřadu.

„Máme čisté svědomí. Kdybychom byli přesvědčeni, že výběrové řízení není čisté, smlouvy bychom nepodepsali,“ uvedl minulý týden Pražskému deníku náměstek primátora Rudolf Blažek poté, co podepsal smlouvy pro provozovatele zón v Praze 1 a 2.

Jenže pět týdnů před vypsáním výběrového řízení na provozovatele zón jel jeden z úředníků magistrátu dohodnout technické podmínky výběrového řízení do Madridu. A to na podnět výrobce parkovacích automatů Parkeon, s nimiž dodavatelé uspěli ve výběrovém řízení.

Technické podmínky dodávky automatů, které si odsud přivezl, se později v téměř identické podobě objevily ve výběrovém řízení, které vyhrály dvě společnosti – Aciv a Parking Praha. Obě nyní budou v Praze montovat Parkeony.

Podle občanského sdružení Oživení, které se zabývá odhalováním střetů zájmů, tím město porušilo zásady rovného zacházení a nediskriminace, protože před zahájením soutěže přijalo pozvání jednoho z výrobců parkovacích automatů a nechalo se jím ovlivnit při stanovení podmínek soutěže.

„Postup představitelů pražského magistrátu vypadá na první pohled amatérsky a naivně, každopádně je ale neetický a neprofesionální a může svědčit i o zlém záměru,“ uvedl k záležitosti ředitel Oživení Tomáš Kramár.

Po upozornění na situaci Pražským deníkem odeslalo sdružení podnět k prošetření antimonopolnímu úřadu. „Je velmi pravděpodobné, že kdyby Praha převzala soutěžní podmínky z jiného města, kde zakázku nezískaly automaty Parkeon, vypadal by seznam uchazečů i výsledné pořadí jejich nabídek odlišně. Proto je potřeba nechat nestranně prověřit, zda nastavením technických podmínek nedošlo k diskriminaci jiných výrobců,“ dodal Kramár.

Původně měl jet náměstek

Na služební cestě v Madridu byl Libor Šíma, vedoucí oddělení rozvoje a organizace dopravy pražského magistrátu, od soboty 3. března do středy 7. března. Cesta proběhla na základě pozvání zástupce firmy Parkeon. „V létě loňského roku byl kontaktován náměstek primátora Blažek panem Stevenem de Croockem, vedoucím zastoupení pro střední Evropu největšího evropského výrobce parkovacích automatů – firmy Parkeon.

Pan de Croock nabídl panu náměstkovi, potažmo jiným představitelům hlavního města Prahy, možnost seznámení se s projektem platby čipovými kartami v parkovacích automatech,“ stojí v úvodním odstavci cestovní zprávy, kterou má Pražský deník k dispozici.

Rudolf Blažek, který byl členem hodnotících komisí výběrových řízení, nakonec neodcestoval kvůli časovému zaneprázdnění, a proto byl vyslán Libor Šíma, který se také spolupodílí na vzniku zón.

Parkeon přitom není zdaleka jediným výrobcem parkovacích automatů působícím v České republice. „Například anglický výrobce Metric Parking patří k největším výrobcům v Evropě,“ upozorňuje brněnský obchodník s parkovacími systémy Milan Straka.

V nejbližší době se má v Praze namontovat přes sto automatů Parkeon. „Devět bude na Malé Straně a Hradčanech, 103 v Praze 2,“ uvedl Jan Pavlíček ze společnosti Parking Praha.

 

Není to střet zájmů

close zoom_in

Podmínky vyhovovaly více výrobcům, říká Libor Šíma z magistrátu.

Kdo vás do Madridu pozval?

Pozvání šlo ze dvou stran. Původní bylo jen z Parkeonu. Posléze jsem dostal dopis od ředitele madridského odboru dopravy.

Proč jste do Španělska jel?

Parkeon vyhrál v roce 2002 výběrové řízení na zónu placeného stání v Madridu. Protože je Madrid velmi podobný Praze, bylo nabídnuto panu náměstkovi primátora Blažkovi, aby se jel podívat na to, jak tam zóny fungují.

Byl jste kvůli zónám i v jiné zemi?

Ne, protože žádné jiné město tak masivně jako Madrid zóny nezavádělo.

Považujete za správné, že byla část podmínek výběrového řízení takto předjednána?

To byl účel. Nešlo o podmínky pro konkrétního výrobce. Za vzor jsme si vzali podmínky, které měl ve výběrovém řízení Madrid. Text jsem obdržel na odboru dopravy madridské radnice v angličtině. Naše podmínky se navíc zcela nekryjí. Madrid například používá parkovací automaty se solární jednotkou. V tom se Praha liší, protože teploty jsou zde odlišné.

Všechno ale dopadlo tak, že v Praze se budou používat automaty Parkeonu.

Ano. Podmínky ale vyhovovaly nejen Parkeonům. Dvě ze čtyř firem – Parking Praha a AŽD–, které budou zóny spravovat, nabízely automaty jiných výrobců. Pokud si Parking Praha na montáž nakonec zvolil Parkeony, je to jeho svobodné rozhodnutí. Je to kvůli tomu, že Parking Praha odkoupil společnost Evropark, která sem před jedenácti lety instalovala právě Parkeony.

Nevidíte v tom střet zájmu?

Ne. Nebyl jsem v Madridu na půdě Parkeonu. Jsem schopen doložit, že vše hradil pražský magistrát.Dva dny jsem byl na madridské radnici. Třetí den jsem byl u jednoho z operátorů zajišťujícího provoz zón.