Setkání zástupců technické rady s vedením Prahy se uskutečnilo v prvním zářijovém týdnu a magistrát na webových stránkách zveřejnil kompletní zápis. „Stojíme před velkým problémem, Libeňský most i Hlávkův most, které stojí blízko sebe a jsou si vzájemně objízdnými trasami, jsou ve velmi špatném technickém stavu a je nezbytné je začít zásadně rekonstruovat. Jsou na konci své životnosti,“ uvedl v tiskové zprávě náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Odborníci začali diagnostické práce, které by měly pomoct opravě Hlávkova mostu.
Odborníci řeší Hlávkův most. Ale samotná diagnostika ho neopraví, řekl Dolínek

S Dolínkem souhlasí rovněž ředitel městské firmy Technická správa komunikací (TSK) Petr Smolka, který si nedovede představit, že by byly oba mosty zavřeny současně. „Nebylo by v této části města jak přejet z jednoho břehu řeky na druhý. Pokud ale ještě dál bude pokračovat debata o variantách rekonstrukce Libeňského mostu a pokud se okamžitě nepustíme do jeho oprav, směřuje to k tomu, že budou oba mosty omezeny společně. A to je pro Prahu ta nejhorší možná varianta,“ obává se ředitel Smolka.

Libeňský most je snad nejdiskutovanější stavbou v hlavním městě. Letos musel být na čas dokonce uzavřen. Lidé protestují proti jeho demolici a chtějí, aby se stal chráněnou památkou. Kandidát na primátora za ANO a podnikatel Petr Stuchlík před volbami přišel s nápadem vytvořit z „Libeňáku“ obytný most.

Most Legií.
Diagnostické práce na mostě Legií si vyžádají první dopravní omezení

Měla by se na Libeňském mostě omezit doprava?

„Nyní potřebujeme rychlé řešení, kterým dle mého názoru není příprava a výstavba provizorního řešení. Na Libeňský most máme připraven projekt a výběrové řízení na dodavatele. Myslím si, že stavba se dá započít už v příštím roce,“ řekl Milan Kalný, člen pražské technické rady. Kalný z České betonářské společnosti rovněž upozornil na fakt, že Libeňský most byl stavěn už ve své době velmi levně, a také otevřel téma, zda by na něm město nemělo zásadně omezit dopravu vzhledem k jeho velmi špatnému stavu.

Ani při budování Hlávkova mostu se nepočítalo s takovou frekvencí dopravy. Podle aktuálních propočtů stavebních inženýrů by po něm v roce 2020 mělo projet 84 100 automobilů za den, z toho přes dva tisíce by byla těžká vozidla. Podle slov profesora Jana L. Vítka ze stavební fakulty ČVUT byla přes sto let stará stavba navržena na menší zatížení, těžko tehdy architekti mohli předpokládat, že i v roce 2018 povede přes ostrov Štvanice jedna z klíčových dopravních tepen. „Jeho životnost je téměř u konce,“ řekl profesor Vítek o Hlávkově mostu.

Lávka přes ulici Petržílkova je podle radnice v havarijním stavu.
Spadne v Praze další most? Lávka přes Petržílkovu má zrezivělé a uvolněné plechy

„Projekt na přestavbu Hlávkova soumostí je již připraven, ovšem odbor památkové péče vydal nesouhlasné stanovisko s navrhovaným řešením rekonstrukce,“ uvádí magistrát. Minulý týden začali odborníci s diagnostikou, která si klade za cíl vysvětlit a zdůraznit památkové péči technické možnosti a navrhnout další postup.

V Praze však netrpí rozhodně jenom tyto dva mosty. Vždyť loni v prosinci se zřítila lávka v Troji, kde dodnes jezdí z Císařského ostrova jen přívoz. Radnice Prahy 13 upozornila vedení města na havarijní stav lávky přes Petržílkovu ulici nedaleko metra Hůrka, kudy chodí denně studenti gymnázia Jaroslava Heyrovského. Magistrát se proto domluvil s TSK a o víkendu by mělo dojít k rekonstrukci.

Kandidát na primátora za hnutí ANO Petr Stuchlík představil vizi Libeňského mostu s byty a parkem.
Lídr ANO ukázal vizi Libeňského mostu. Opozice tvrdí: Výsměch Pražanům, haluz