„Již minulou sobotu večer svolala první schůzku se všemi zainteresovanými osobami a rozdala jim úkoly. Celý týden je se všemi v intenzivním kontaktu,“ uvedl mluvčí magistrátu Vít Hofman.
Primátorka údajně dovolenou nezrušila nebo nepřesunula, protože v jejím kalendáři je minimum volného místa a první delší volno měla od začátku mandátu v roce 2014 až letos v létě. Aktuální pobyt prý navíc příliš dovolenou nepřipomíná.

„Dovolenou jsem zkrátila“
„Jsem neustále na telefonu, denně vyřídím desítky hovorů a sms zpráv. Neodjela jsem uprostřed té krizové situace, ale až poté, co jsem rozdala úkoly a ujistila se, že veškeré práce jsou v chodu. Nic dalšího se až do prošetření celé události nedá udělat ani z kanceláře, ale i tak jsem dovolenou zkrátila a v úřadu budu mnohem dříve,“ vzkázala Krnáčová.
Šéf zastupitelského klubu nejsilnější opoziční strany TOP 09 Václav Novotný primátorku za její chování po kolapsu lávky kritizuje. „Mluvila o politické odpovědnosti za ten incident, sama na sebe ale přitom zapomněla,“ uvedl Novotný a poukázal na účast Krnáčové na městském plese, který se konal několik hodin po neštěstí. „Věnovala se řešení situace poté, co se zotavila z bujné oslavy? Nikoliv. Odjela na týdenní dovolenou,“ poznamenal Novotný.

Naopak koaliční kolega a náměstek primátorky pro oblast dopravy Petr Dolínek se Krnáčové zastal. „Já jsem v té situaci nebyl, a tak těžko můžu radit. Navíc tato oblast nespadá do její gesce. S paní primátorkou komunikuji a o všem má informace. Co se týče krizových hodin, tak v Praze byla přítomna,“ doplnil Dolínek.
Kontroly už začaly
Technici se při probíhajících prohlídkách lávek a mostů teď zaměřují na ty s podobnou konstrukcí, jakou měla Trojská lávka, a také na ty v „rizikovém“ stavu (stupeň V-VII). Ve špatném stavu (stupeň V) je aktuálně např. Hlávkův nebo Barrandovský most. Ve velmi špatném Libeňský a v havarijním lávky pro pěší na železničním mostě pod Vyšehradem, které se budou zavírat už příští týden.
„Po aktuálních běžných kontrolách budou následovat detailnější, na které už potřebujeme spolupráci specializovaných firem. A za tím účelem jsou podle zákona nutná výběrová řízení,“ upřesnila mluvčí TSK Barbora Lišková. Primátorka po sobotním incidentu vyzvala také k brzkému uzavření Radotínské lávky.

Správcem lávek je TSK
Víc než půl století stará lávka přes Berounku v Černošicích je mimo provoz už od pondělí. O jejím uzavření rozhodl magistrát a tento krok kritizoval starosta městské části Praha-Lipence Michal Popek. „Zbytečná panika, ale obrovská komplikace pro život lidí, kteří mají s lávkou co do činění,“ prohlásil Popek.
Na rozdíl od té černošické je ale správcem většiny lávek a mostů v Praze právě Technická správa komunikací a ta má při jejich zavírání nebo omezování provozu poslední slovo. „Mosty nezavírají politici, ale odborníci,“ poznamenal k tomu Petr Dolínek.

Firma předala záznamy policii
Policie a soudní znalci také pokračují ve vyšetřování sobotní dramatické události. „Ve středu jsem předal policii výsledky sledování za celou tu dobu asi tří a půl let. Ty výsledky do poslední chvíle před kolapsem byly standardní. Deformace konstrukce se sledovaly po dvou minutách a ještě ten poslední monitoring dvě minuty před zřícením mostu byl v pořádku,“ řekl Pražskému deníku Václav Hvízdal, ředitel firmy Pontex, která měla monitoring zřícené stavby na starosti.
Podle Hvízdala byly kontroly lávky v posledních zhruba čtyřech letech velmi nadstandardní. Předchozí testy totiž odhalily poškození některých předpínacích nosných lan. Nebyly ale ve stavu, který by znamenal bezprostřední ohrožení konstrukce.

Podle dopravního inženýra a soudního znalce Zbyňka Domanského jsou tyto typy visutých lávek s nosnými ocelovými lany, kterých je v Česku nejméně devět, z hlediska diagnostiky problematické. „Diagnostika je tady náročnější než u jiných typů staveb. S tím je třeba počítat. Je to trochu jako hledání jehly v kupce sena,“ sdělil Domanský.