Jsou dvě hodiny odpoledne a před magistrátem na Mariánském náměstí začíná být hodně rušno. Právě se sem sjela stovka taxikářů. Chaos začíná. Všichni naráz mačkají klaksony a okamžitě se ulicemi nese ohlušující troubení. Taxikáři poté pomalu objíždějí magistrát a daří se jim úspěšně zablokovat celou dopravu.

Odstartoval tvrdý boj o rovné podmínky pro všechny taxikáře v Praze. Zlobí se hlavně zástupci společnosti Euro Taxi Praha, kteří nemají možnost parkovat na stejných místech jako společnost AAA Radiotaxi a cítí se diskriminováni magistrátem.

„Magistrát nás poškozuje svými neprofesionálními zásahy, co se týká stanovení ceny, stání vozidel. Hodně nám vadí rozdělování stanovišť pouze některým vyvoleným. Chceme, aby vedení města od těchto kroků upustilo,“ vysvětluje důvody stávky Pavel Jelínek, předseda odborového sdružení řidičů v Taxislužbě.

Chceme stanoviště pro všechny

Taxikáři Euro Taxi chtějí mít jednoznačně možnost stání na vyhrazených parkovištích, stejně jako společnost AAA Radiotaxi. Ze svých požadavků neustoupí, a pokud magistrát tato pravidla nezmění, hodlají dále pokračovat ve svých protestech.

Navíc jsou připraveni postupovat ještě razantněji. „Jediným omezujícím faktorem může být momentální vytíženost vyhrazených prostor. Stanoviště musí patřit všem,“ pokračuje Jelínek. Ten navíc napadl i společnost AAA Radiotaxi z nedodržování předepsané pracovní doby.

Na 28 korun přistoupit nehodlají

Magistrát stanovil maximální cenu jízdy taxi 28 korun za kilometr. To ale společnost Euro Taxi nedodržuje a účtuje si běžně i 90 korun za kilometr. „Takové vysoké ceny máme proto, že nemáme stejné podmínky. Když nemůžeme stát na stanovištích, máme menší tržby, a tak musíme mít vyšší sazby,“ vysvětlil jeden ze stávkujících taxikářů Karel Kouřim.

Jenže samotní stávkující takikáři přiznávají, že by na sazbu 28 korun nezlevnili, ani při stejné možnosti stání na „štaflech“, tedy místech pro vozidla taxi. „V jiných evropských státech je normální cena 45 korun za kilometr, na tuto částku bych byl při stejných podmínkách ochoten slevit,“ řekl další z taxikářů.

„My nemůžeme jezdit za 28 korun jako AAA Taxi. Jeho řidiči na Staroměstském náměstí naloží zákazníka a vyloží ho na letišti, kde naberou jiného a vezou ho zpět do centra. Takové možnosti my nemáme a z letiště jezdíme prázdní, proto jsme dražší,“ narazil na fakt, že i letiště má uzavřené smlouvy na stání jen s některými společnostmi, Karel Kouřim.

Magistrát se stávkou nesouhlasí

„Město si stále trvá na svém a takovéto protesty pokládá za zcela nepřijatelné,“ odsoudil stávku mluvčí magistrátu Jiří Wolf. Podle jeho slov se o nových sazbách za kilometr jízdy stále jedná, ale 90 korun je zcela nepřijatelných.

„Někteří řidiči i přes zákaz stále parkují na místech, která jim nejsou vyhrazená. S mnoha řidiči Euro Taxi je vedeno správní řízení, kdy oni odmítají platit své pokuty a podobně. Všichni, kteří předražují, porušují vyhlášku hlavního města Prahy,“ pokračoval Wolf.

Jeho slova však ihned odmítl Pavel Jelínek. „I o mně se říká, že na pokutách dlužím několik desítek tisíc, ale nedlužím ani korunu,“ reagoval.

Otevřený boj s Euro Taxi

Jisté je, že město vede s Euro Taxi otevřený boj. „Ano, dlouhodobě s nimi bojujeme. Dělají špatné jméno nejen slušným řidičům taxi, ale i samotnému městu Praha,“ doplnil mluvčí magistrátu.

„Dnešní takzvanou stávku taxikářů, kteří často několikanásobně předražují jízdné a parkují na stanovištích Fair Place, kam nepatří, považuji za vrchol drzosti a nehoráznosti. Akce se dá označit za nechutnou a neakceptovatelnou. Protestovali gauneři, kteří často okrádají zákazníky. V době, kdy pohonné hmoty rekordně zlevňují, nadávají na regulovanou cenu, která jim zajišťuje pohodlné živobytí, navíc když ani tuto regulovanou cenu nedodržují. K zákazníkům se často chovají hrubě, což plně předvedli i na dnešní akci, kdy zablokovali dopravu,“ odmítla protesty Markéta Reedová, náměstkyně primátora (SNK – ED).