Taxikáři na staroměstském stanovišti inzerovali do poloviny letošního roku kilometr jízdy až za 99 korun, přičemž podle vyhlášky pražské radnice může být nejvyšší cena 28 korun. Firma Sedop proto dostala od města výpověď, ale taxikáři se obrátili na soud. Ten již dříve zakázal magistrátu předběžným opatřením se štaflem nakládat, což ovšem úřad nerespektoval a vysloužil si za to stotisícovou pokutu.

Třešnička na dortu

Podle advokátky Kláry Slámové, která taxikářskou společnost zastupuje, byly včera městu u soudu vytýkány formální nedostatky. „Navíc se mu nepodařilo prokázat, že společnost Sedop porušila nájemní smlouvu s magistrátem,“ uvedla pro Deník advokátka s tím, že pro spor bylo důležité už předběžné opatření, které městu nařídilo, že nesmí bránit společnosti Sedop v užívání stanoviště.

„Včerejší rozsudek byla jen třešnička na dortu,“ dodala Slámová s tím, že předpokládá, že se magistrát proti rozsudku odvolá.

Město odmítá výsledek sporu komentovat. „Nevíme, co je v rozsudku. Dokud nám nebude doručen, nebudeme se k této věci vyjadřovat,“ reagoval Jiří Wolf, mluvčí magistrátu. Společnost Sedop žalovala hlavní město i Technickou správu komunikací. „Nebylo totiž jasné, kdo smlouvu Sedopu vypověděl,“ zdůvodnila Slámová. Proti správě komunikací soud žalobu z formálních důvodů zamítl.

Včerejší soudní spor nebyl první, který taxikáři vyhráli. Na začátku září, a minulý týden znovu, totiž jeden ze zaměstnanců Sedopu u soudu obhájil, že může jezdit za vyšší sumu než stanovuje městská vyhláška. Zvýšení ceny ale musí obhájit v závislosti na svých nákladech, například používáním jiného vozu než je Škoda Octavia, z níž magistrátní kalkulace maximálních cen vychází. Rozsudky soudů tak zásadně utrpěla snaha představitelů města, kteří loni neposlušným taxikářům ze Staroměstského náměstí vyhlásili boj. „Vychytávání posledních much“, které na billboardech sliboval v rámci loňské volební kampaně primátor Bém, se tak městu hodně komplikuje.

Vývoj sporu Prahy s taxikáři

Červen 2002 – Praha začala pronajímat taxi stanoviště
Leden 2005 – primátor Pavel Bém v převlečení testoval taxikáře
Prosinec 2006 – zvýšení cen maximálního jízdného z 25 Kč na 28 Kč/km
Únor 2007 – řidič předražujících taxíků Zdeněk Poner zahájil hladovku
Duben 2007 – magistrát dostal od soudu pro Prahu 1 pokutu 100 000 korun za vypovězení smlouvy předražujícím taxikářům ze Staroměstského náměstí
Září 2007 – městský správní soud v Praze rozhodl, že magistrátní vyhláška
regulující jízdné taxi je neplatná
Listopad 2007 – soud potvrdil, že výpověď města firmě Sedop je neplatná

Pravidla se obcházejí

O zkvalitnění taxislužeb v Praze se magistrát snaží v podstatě od roku 1990. Jednou ze zbraní, jak eliminovat nepoctivce, byla a je i možnost odebrat taxikářskou licenci za nedodržování městem stanovených pravidel. To však mnozí takto potrestaní taxikáři obcházeli tak, že si nechali vystavit koncesi v jiném městě a s ní provozovali svoji živnost v Praze dál. „To už dnes není možné,“ řekl Deníku majitel společnosti AAA Taxi Jiří Kvasnička.

Od prvního ledna letošního roku totiž funguje rejstřík dopravců po celé republice, který spravuje ministerstvo dopravy. To podle Kvasničky znamená, že když se taxikáři odebere koncese, nemohou mu ji vydat ani v jiném městě. Potíž je ale v tom, že si do Prahy jezdí přivydělat mimopražští řidiči. Zatímco pražští taxikáři musejí dělat poměrně náročné testy znalostí metropole, přespolní je nemají. Je to nezákonná a nekalá konkurence,“ upozorňuje Kvasnička. (ova)

Soudní spory budou pokračovat

Taxikáři se nevzdávají. Bitvy u soudu vedou nejen s městem, ale i s ministerstvem financí. Firma Sedop sice včera vyhrála soud o stanoviště na Staroměstském náměstí, v budoucnu se chystají ale další soudní líčení.

„V době, kdy soud v předběžném opatření nařídil, že magistrát nesmí nájemce stanoviště, společnost Sedop, vyhazovat z nájmu, dal jí magistrát hned dvě výpovědi. Jejich projednání ještě Obvodní soud pro Prahu 1 nenařídil,“ sdělil Deníku Pavel Jelínek, předseda odborové organizace Taxi Praha.

Kromě sporu mezi Sedopem a magistrátem žalují instituce i jednotliví taxikáři. Jejich spory se většinou týkají cen, které si účtují za kilometr. „Magistrát provede kontrolu, určí postih, taxikář se odvolá k ministerstvu financí, a když ministerstvo potvrdí oprávněnost odvolání taxikáře, řidič pak zažaluje ministerstvo financí,“ popsal správní postup Jelínek.

V současnosti se podle něj chystá kolem deseti podobných žalob. Minulý týden jeden taxikář v tomto sporu uspěl, stejně jako na začátku září. Městská vyhláška o maximálních cenách za kilometr totiž nemůže být podle výroku soudů nadřazena zákonu o cenách. Proto si může taxikář na základě nákladů cenu za kilometr navýšit. To vedení města odmítá uznat a trvá na svém právu určit maximální ceny. (eis)

 

Taxikář: Město se ztrapnilo

Magistrát mohl dát Sedopu normální výpověď , říká Jiří Kvasnička, majitel konkureční firmy AAA Taxi, která má od města v pronájmu další stání na Staroměstském náměstí.

Co říkáte rozsudku, kterým taxikářská firma Sedop dostala zpět stání na Staroměstském náměstí?

K tomu není moc co říct. Pokud se magistrát chtěl zbavit této společnost na tomto místě, pak to, co předvedl, byl vrchol amatérismu.

Můžete to přiblížit?

To je jednoduché. Magistrát měl na výběr dvě možnosti. Buď dát výpověď pro neplnění nájemní smlouvy, čímž by na sebe vzal povinnost důkazního břemene, jakým způsobem firma smlouvu neplní. Tak to dopadlo a magistrát se naprosto ztrapnil. Město však mohlo dát normální výpověď bez udání důvodů s půlroční výpovědní lhůtou. A kdyby magistrát opravdu chtěl, tak už tam ti pánové půldruhého roku nebyli.

V čem vidíte příčinu tohoto selhání?

Namagistrátu taxislužbu zkrátka neřídí lidé, kteří mají vizi a kteří se v oboru vyznají. Nemají základní znalosti zákonů, protože kdyby je měli, tak se taková věc nemůže stát. (ova)