„Očekávám, že dispečinky ceny nezvednou, ale soukromí taxikáři ano. Během půl roku by si mohli účtovat 35 až 40 korun za kilometr, což je cena běžná v evropských metropolích,“ předpokládá Petr Vyčítal, jeden z majitelů taxislužby Sedop. Právě taxikář této firmy soudní spor s magistrátem, respektive ministerstvem financí vyhrál. „Výrok soudu je pro nás velmi povzbuzující. Už tři roky totiž vedeme s magistrátem soudní spor o stanoviště na Staroměstském náměstí. Nájem nám město vypovědělo právě kvůli předražovaní, tento argument ovšem podle soudu není oprávněný, takže předpokládám, že spor vyhrajeme,“ očekává Vyčítal.

Vyhláška k ničemu

Magistrátní vyhláška, která stanovuje maximální cenu za jeden kilometr na 28 korun, zřejmě nebude pro taxikáře směrodatná. „Nemůže být nadřazena zákonu o cenách a prováděcí vyhlášce. Města a obce si mohou stanovit maximální ceny za jízdné na kilometr, ale tak, aby jejich vyhláška byla v souladu se zákony. To ale magistrát neudělal,“ kritizuje vedení metropole advokát Kolja Kubíček, který taxikáře zastupoval. Podle něj rozhodnutí soudu povede k volnému trhu, ale vzhledem k systému taxislužby je to krok zpět. „Už to, že na městských stanovištích taxi mohou operovat jen některé firmy, které za to magistrátu ještě ke všemu platí, vytváří velmi korupční prostředí,“ řekl Kubíček.

Podle asociace českých cestovních kanceláří a agentur současná situace vůbec nemusela nastat. „Praha totiž měla už dávno iniciovat vznik zákona o taxislužbě, který by dal městům možnost taxislužbu regulovat vlastními vyhláškami a byl by nadřazený zákonu o cenách. Bohužel nám město nevěnovalo pozornost a nechalo to dojít až takhle daleko,“ uvedl Tomio Okamura z asociace. „Soud legalizoval chování taxikářů, kteří tak budou moci beztrestně pokračovat v bezohledném okrádání turistů,“ dodal Okamura. Připomněl tak období let 1996 a 1997, kdy Praha zkušebně na několik měsíců zrušila regulaci cen taxi. Ty tehdy v extrémních případech vylétly až na 1000 korun za kilometr jízdy.

Magistrát: zákon ne

Magistrát deregulaci cen nadále jednoznačně odmítá. Regulované ceny podle vedení metropole platí a žádný soud této instance nemůže zrušit vyhlášku města. „Nechápu, že stejný soud může ve dvou obdobných kauzách vydat dva různé rozsudky. Před deseti měsíci projednával odvolání taxikáře, který za kilometr účtoval 79 korun, a magistrát navrhl odebrání průkazu řidiče. Tehdy dal za pravdu městu a teď rozhodne, že se předražovat může,“ diví se náměstek primátora Rudolf Blažek. Podle něj město dělá, co může.

„V současnosti ve sněmovně leží novela zákona o cenách. Podle mě není standardní, aby v evropských městech provoz taxislužby řešil zákon o taxislužbě,“ dodal Blažek s tím, že městská vyhláška naprosto stačí. Argumentem pro zvýšení cen pro Blažka není ani to, že taxikáři mají vyšší náklady. „Jezdí-li někdo s autem za deset milionů, asi bude muset taxislužbu vykonávat v jiném městě,“ uvedl Blažek.

Vývoj cen taxislužby

20. 5. 1991 – 30. 6. 1991 čekání na přání – 10 Kč/15 min., provozní čekání – 5 Kč/15 min., jízda po městě – 7 Kč/1 km, mimo město – 7 až 10 Kč/km,

1. 7. 1991 – 31. 12. 1993 jednorázová sazba – 6 Kč, čekání – 1 Kč/min., jízda po městě – 8 Kč/1 km, mimo město – 5 až 10 Kč/1km,

1. 1. 1993 – 30. 6. 1993 jednorázová sazba – 6 Kč, čekání – 1 Kč/min., jízda po městě – 10 Kč/1 km,

1. 7. 1993 – 14. 10. 1996 jednorázová sazba – 10 Kč/1 km, čekání – 1Kč/min., jízda po městě – 12 Kč/1 km,

15. 10. 1996 – 30. 11. 1997 ceny taxislužby neregulované,

1. 12. 1997 – 30. 6. 2000 nástupní sazba – 25 Kč, čekání – 4 Kč/min., jízda po městě – 17 Kč/1 km,

1. 7. 2000 – 30. 6. 2004 nástupní sazba – 30 Kč, čekání – 4 Kč/min., jízda po městě – 22 Kč/1 km,

1. 7. 2004 – 31. 12. 2006 nástupní sazba – 34 Kč, čekání – 5 Kč/min., jízda po městě – 25 Kč/1 km,

od 1. 1. 2007 nástupní sazba – 40 Kč, čekání – 6 Kč /min., jízda po městě – 28 Kč/1 km.

Zdraží jen někdo

Podle spolumajitele firmy Sedop Petra Vyčítala taxi zdraží.

Myslíte, že regulace maximální ceny za kilometr padne?

Nynější regulace je nesmyslná. Pokud chce město něco regulovat, mělo by na to také doplácet. To se ale neděje.

Zdražíte jízdné?

Náš dispečink určitě ne. Ale jednotliví řidiči ano. Na jejich místě bych to udělal také, trh se cenami se uvolní.

Na kolik se ceny u soukromníků podle vás vyšplhají?

Za půl roku se cena za kilometr může vyšplhat na 35 až 40 korun. Ale když někdo bude jezdit za 90 korun nebo stovku, je už na zákazníkovi, zda do takového vozu sedne. Na Staroměstském náměstí také dostanete kafe za 80 korun a je jen na vás, zda si ho dáte.