Přesně v 10 hodin se otevírají vrata nenápadného, avšak obrovského areálu, který se nachází nikoliv v Hostivaři, jak by se podle názvu mohlo zdát, nýbrž na okraji Strašnic. Průvodci si nás rozdělují do dvou skupin a může se vyrazit.

V depu je heliport i benzínová pumpa 

Cestou se dozvídáme, že zdejší depo se otevřelo v říjnu roku 1985. Předtím se veškerá údržba vlaků prováděla v Depu Kačerov, které zajišťovalo linku C i A. Vzhledem k tomu, že se blížilo otevření první části trasy metra B, byla stavba nového zázemí pro soupravy nevyhnutelná. Volba tehdy padla právě na toto místo.

Během exkurze procházíme kolem heliportu, který zde byl pořízen pro krizové situace. Dosud ho však naštěstí nebylo nutné využít. Mnohé návštěvníky také překvapí, když vidí o kus dál hned vedle trati dvě benzínové pumpy, které slouží pro čerpání nafty do takzvaných lokotraktorů.

Na okraji areálu tvoří koleje velký trojúhelník. Na dotaz jednoho z návštěvníků náš průvodce vysvětluje, že místo slouží k otáčení vlaků.

Velká hala, kde parkují vozy metra

Další část prohlídky, která se líbila zejména dětem, byla návštěva takzvaného malého depa. Na třech kolejích pod střechou zde stojí desítky drezín a nejrůznějších vozíků.

Vrcholem poznávacího výletu však bezesporu byla rozlehlá hala, kde každého ohromil pohled na parkující metra. „V Depu Hostivař se staráme o 41 souprav. V Depu Zličín jich je 52 a na Kačerově ještě o jednu víc," upřesňuje průvodce.

Cesta na Dejvickou a zpátky

Když se dozvídáme vše podstatné o historii vlaků, vydáváme se k původní sovětské soupravě, která byla zrekonstruována pro zvláštní příležitosti a speciální jízdy. Řidiči v dobových oblecích nás vítají a my nasedáme dovnitř.

Vezeme se až na Dejvickou a pak zase zpět. Během jízdy se dozvídáme zajímavosti o jednotlivých stanicích. Mimochodem, věděli jste, že nejdelší eskalátor v pražském metru o délce 87 metrů najdete ve stanici Náměstí Míru?

Čtěte také: Vzhled dvou stanic metra D určí architekti