Je to jednoduché: Na webu tramvajáků a fandů pražské hromadné dopravy www. prazsketramvaje.cz si najdete, v kterém pořadí je tramvaj nasazena a kdy vyjíždí z vozovny, případně z obratiště. A pak už si na ni můžete počkat a svézt se. Mám na mysli novou, moderní, elegantní a hlavně nízkopodlažní tramvaj Škoda 15 T ForCity.

Jenomže se nedočkáte. Nejen, že tramvaj tohoto typu je nasazena jen jedna, ale včera se s ní konalo školení pro řidiče tramvají, takže byla celý den mimo veřejný provoz. „Je to nutné školení, které musejí absolvovat všichni řidiči, kteří ji budou řídit. A bylo to předem plánované,“ říká Ilona Vysoudilová, mluvčí dopravního podniku (DPP). Jenže jeden z řidičů na lince 18, na níž má nová krasavice jezdit, má trochu jiné informace. „Ve vozovně jich je už deset, ale jezdí pořád jen ta jedna. Dneska je s ní školení, nejdřív to v harmonogramu nebylo, pak to změnili,“ dodává řidič, který si nepřeje být jmenován.

V provozu od 5. února, ale…

ForCity byly zařazeny do provozu na lince 18 už 5. února, nicméně tramvaj se od té doby zjevuje v pražských ulicích snad ještě méně často než sněžný muž v Krkonoších. Dopravní podnik se určitě nezalekl odhalení, že novou tramvaj by mělo vyřadit z provozu pět centimetrů sněhu nebo jeden centimetr vody, ale přesto je s uváděním nového typu do provozu zvlášť opatrný.

Sympatie Pražanů jsou přitom na straně nové výrobku z plzeňské Škody. Nejen, že je tramvaj plně nízkopodlažní – což není ani pověstná Porsche – ale navíc má přívětivý zjev, větší okna, přehlednější uspořádání interiéru a sedadla s dřevěnými sedáky a opěradly. U sedadel jsou výhody nejméně dvě: jednak se na nich člověk v létě tolik nepotí v choulostivých místech, jednak se sedadla lépe udržují v čistotě. Pravdou je, že stejné tramvaje jezdí v lotyšské Rize a ty mají klimatizaci. Jenže na to by Praha neměla a potom – vždyť opravdu horko je v Praze jen párkrát do roka (?).

Do roku 2017 by Škoda Transportation měla DPP dodat 250 nových tramvají. Ale již do konce března by mělo v Praze podle původních plánů jezdit nových „tépatnáctek“ na dvě desítky. Tedy, pokud se dopravnímu podniku podaří zrychlit tempo jejich nasazování na tratě. Nedočkaví tramvajoví nadšenci se pak snad novinky přece jen dočkají. V každém případě do té doby skončí obávaná zima.

Čtěte také: Nové tramvaje 15T údajně nezvládnou příští kalamitu