„Díky datům můžeme při plánování zohlednit i potřeby cyklistů. Zjistíme třeba, kde ve městě chybí cyklostojany," uvedl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Na doporučení městského Institutu plánovaní a rozvoje (IPR) pak projekt umisťuje kola do oblastí s vysokou koncentrací pracovních míst a v návaznosti na MHD.

Projekt Rekola s výrazně růžovými bicykly začal v Praze fungovat v dubnu loňského roku. Letos ho využívalo v Praze přes 1600 lidí, v příštím roce mají růžová kola uspokojit až 5000 obyvatel hlavního města. Funguje také v Brně nebo Hradci Králové. Zájemci se musí zaregistrovat na internetu a za roční poplatek 1000 korun si mohou růžová kola půjčovat neomezeně.

Poplatek 500 korun ročně

Hlavní město začalo dodavatele systému sdílených kol hledat v loňském roce. Tehdejší vedení Prahy plánovalo počáteční investici asi 50 milionů korun do 1000 kol a 150 stanovišť a roční správu systému asi za 10 milionů. Uživatelé by platili roční poplatek 500 korun.

V ulicích Prahy používá podle průzkumu GfK pro magistrát z roku 2013 k dopravě kolo zhruba 120 tisíc lidí, v sezóně jej týdně používá zhruba 200 tisíc lidí. Bikesharing v Praze není zcela novým jevem, v minulosti jej zkoušela zavést Praha 8 v Karlíně.

Čtěte také: O půjčování kol je zájem. Organizátoři bojují spíš s vandalstvím