Cizokrajné delikatesy ze všech koutů světa, akční slevy, klubové karty, známé tváře. Supermarkety a obchodní centra na Jižním Městě se předhánějí v marketingových strategiích v získávání klientů.

Zatímco ještě v létě si někteří obchodníci stěžovali na odliv klientů kvůli právě probíhajícím dovoleným, teď už je situace o poznání lepší. Toho nyní využil i diskontní řetězec Lidl, který otevřel novou provozovnu v bývalém obchodním centru Slunečnice ve Vojtíškově ulici, které bylo delší čas uzavřené a prázdné.

Konkurence se nebojí

Kromě starých obchodních center, která byla budována současně s celým sídlištěm a ve kterých jsou nyní většinou nové supermarkety, vznikají i nové prodejny na zelené louce. Největším nákupním centrem v Praze 11 je Centrum Chodov, v němž je umístěna prodejna Hypernovy. Její konkurenci nevydržela blízká Billa v obchodním centru Růže. Může se tedy v oblasti uživit ještě nový supermarket?

„V místě jsme si dělali podrobný průzkum, z něhož vyplynul zájem o naše služby v této lokalitě,“ řekla tisková mluvčí Lidlu Sandra Kipeťová a dodala: „Hypermarketu Hypernova se neobáváme, neboť i v jiných lokalitách jsou některé provozovny Lidlu umístěny v blízkosti konkurenčních prodejen a jejich prodejní výsledky jsou pozitivní.“

Nová prodejna Lidlu ve Vojtíškově ulici je již druhou v Praze 11, po prodejně v Opatovské ulici. Třetí supermarket se společnost chystá otevřít v blízké budoucnosti v Donovalské ulici.

Všechny nepřežijí

Předseda Sdružení podnikatelů Bedřich Danda se však netají svým údivem z počtu prodejen v metropoli. „V Evropě nenajdete místo, kde by bylo tolik supermarketů jako v Praze. Obchod tady najdete za každým rohem. Do budoucna ale nemají všechny šance přežít. Myslím, že zůstanou maximálně dva, které se dohodnou na cenách. Doplatí na to však jedině zákazníci,“ řekl Deníku.

Ti nad tím ale zatím nepřemýšlejí.

Kritéria pro výběr obchodů jsou různá. „Bydlíme kousek za Prahou. Je tu malá vesnická prodejna. Jsem ale zklamaná, protože všechno je tu dražší. Chybí i sortiment ovoce a zeleniny. Problémem bývá také kvalita. Koupila jsem patnáctiměsíčnímu synkovi nedávno tvarohový koláč, do čerstvého měl však daleko. Raději proto zajedeme s manželem jednou týdně do Prahy, kde nakoupíme všechno potřebné,“ rozhořčuje se Alena Živná z Prahy-východ.

Nákupy v obchodním centru preferuje i třiadvacetiletá Lucie Noháčová. „Jsem ráda, že tam najdu všechno pohromadě. Ráda nakupuju především na Chodově. Občas využiji i některé ze slev oblečení nebo kosmetiky,“ sdělila Deníku.

Nákupy se lidé přesytí

Podle psychologa Jeronýma Klimeše by ale zanedlouho mohlo víkendům stráveným v obchodních centrech odzvonit.

„Lidé už jsou nákupy přesyceni, netráví zde víkendy jako dřív, jdou do obchodních center skutečně za nákupem konkrétní věci a ne za trávením volného času, jako tomu bylo od revoluce doposud. Daleko více se teď věnují rodinnému životu,“ soudí.

JANA KOČVAROVÁ JAN PIROCH

Předseda Sdružení podnikatelů Bedřich Danda řekl Deníku:

Malí obchodníci nemají šanci

Osoučasné situaci na trhu a nastavených obchodních podmínkách Deník hovořil s předsedou Sdružení podnikatelů Bedřichem Dandou.

V Praze existuje celá řada supermarketů a obchodních center. Mají vůbec malí podnikatelé šanci v takové konkurenci obstát?

Samozřejmě nemají. Během krátké doby zaniklo v metropoli 70 procent malých prodejen. Maloobchody nemají šanci konkurovat cenám v supermarketech. I podnikatelé raději nakoupí třeba v některém ze supermarketů než ve velkoobchodu.

Jak je možné, že se vedle sebe udrží několik různých supermarketů?

V počtu supermarketů nemá Praha v Evropě konkurenci. Nikde jinde nenastal takový boom. Za každým rohem v metropoli narazíte na supermarket nebo obchodní centrum. Všechny ale určitě nepřežijí. Například společnost Delvita odešla se ztrátou 1,6 miliardy korun. Viděl bych to tak, že zůstane jeden nebo dva řetězce, ty se domluví na cenách, a pak to odnese zákazník.

Metropole je také pověstná vysokými cenami pronájmů…

To bezesporu. Šanci uspět ale nemají ani ti obchodníci, kteří se rozhodnou podnikat ve svých vlastních prostorách. I tak za několik let zjistí, že to pro ně není rentabilní.

Jak je tedy potom možné, že přežívají desítky malých prodejen vietnamských provozovatelů?

Domnívám se, že je to způsobeno tím, že mají jinak nastavený režim. Provoz prodejen za ně třeba dva roky platí někdo jiný a oni teprve pak začnou splácet dluhy.

Které služby v metropoli scházejí nejvíce?

Určitě řemeslníci. Například elektrikáři nebo lakýrníci.

JANA KOČVAROVÁ