Argumentuje hlavně tím, že je zahrnuta v územním plánu. Navíc zatím nezačala realizace vládního usnesení, které slibuje posouzení obou variant stavby. „Magistrát i všechny velké městské části jednoznačně podporují obchvat vedoucí přes Suchdol, který je zakotven v územním plánu od roku 1999,“ sdělil radní pro dopravu Radovan Šteiner.

Včerejší jednání výboru dopravy pražského magistrátu dlouhodobý postoj vedení města jen potvrdilo. „Jižní varianta má mnoho výhod a pomůže navíc i dopravě ve městě,“ řekl po včerejší schůzce úředník Jan Heroudek.

close zoom_in

Autoři studie odmítají kritiku

Ani ministerstvu dopravy se studie nelíbí a uvažuje o tom, že s projektanty nebude už spolupracovat a za studii jim nezaplatí. „Je to podivná práce, která operuje se starými čísly. Nic zásadního pro nás neznamená,“ sdělil Karel Hanzelka z ministerstva dopravy. Přitom na začátku roku ministr Aleš Řebíček v dopisu adresovaném starostovi Suchdola Petru Hejlovi sliboval, že pokud studie doporučí severní variantu, bude ji ministerstvo prosazovat.

Autoři posouzení, které si ministerstvo dopravy objednalo u nezávislé společnosti, si za svými výsledky stojí. Ty říkají, že severní varianta je levnější o několik miliard, že její realizace nebude trvat déle než ta jižní a že není problém vedení v okolí Úřadu pro jadernou bezpečnost.

Znepokojená Evropská komise

„Určitě bychom nedali razítko pod něco, co je zpochybnitelné a špatné. Pracovali jsme s podklady, které nám dodalo ministerstvo,“ sdělil Jiří Petrák z významné britské projektově – inženýrské firmy Mott MacDonald. Tato společnost už od roku 1990 vypracovala pro ministerstvo dopravy desítky studií a posouzení. To ji během této spolupráce několikrát kritizovalo a to vždy v případech, kdy se výsledky studie neshodovaly s vládním záměrem.

Podle opoziční zastupitelky za Stranu zelených Petry Kolínské kvůli zaslepené orientaci města pouze na jižní variantu může být ohroženo čerpání peněz z Evropských fondů. „Evropská komise je nespokojena. Pokud nebudou vyhotoveny dobré srovnávací studie, tak na stavbu peníze nedají,“ sdělila Kolínská. K posouzení obou variant obchvatu nezávisle na studii Mott MacDonaldu se před měsícem ve svém usnesení zavázala vláda. Zatím se však nic nestalo. „Je to příliš krátká doba, abychom tento záměr realizovali. Ale určitě tak uděláme,“ sdělil Karel Hanzelka z ministerstva dopravy.

Trasa nemůže vést zástavbou

Podle opoziční zatupitelky za stranu zelených Petry Kolínské obchvat vedený přes Suchdol poškodí přírodu a nebude bezpečný.

Proč představitelé Prahy trvají na vedení obchvatu přes Prahu 6 – Suchdol?

Chtějí, aby tato jižní varianta plnila funkci vnitroměstské komunikace, což by u severní varianty neplatilo. Takový postup však není správný.

Z jakého důvodu?

Obchvat má být hlavním tahem pro transit, a proto nemůže být veden přes zastavěné území hlavního města – Suchdol, Čimice, Dolní Chabry a v blízkosti Bohnic.

Proč už dávno nebyla postavena jižní varianta?

Trasa je tak problematická, že ani Evropská unie nechce dát na stavbu jižní varianty peníze a ani vláda České republiky dosud nenašla na tento záměr potřebné finanční prostředky.

Jaké jsou vaše další argumenty pro severní variantu okruhu?

Severní trasa méně poškodí životní prostředí a je výrazně levnější. Nejen z pohledu investice, ale také z pohledu údržby.

Vedení města ale tvrdí, že severní varianta celý projekt zbytečně pozdrží.

To není pravda, vždyť odborná studie Mott MacDonaldu ukázala, že severní i jižní variantamohoubýt uvedeny do provozu v roce dva tisíce třináct. Podle studie je u obchvatu vedeného dále od Prahy splnění tohoto termínu bez rizika, což se o druhé variantě říci nedá.