Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Studenti z ČVUT představili šestou generaci elektroformule

Praha - Studentský tým Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT) eForce FEE Prague Formula v pátek na Václavském náměstí představil šestou generaci své formule na elektrický pohon. Studenti pozměnili nosnou strukturu monopostu z loňského roku a udělali ještě několik dalších změn, které by měly odstranit nedostatky z předchozích let. Formule by tak měla být ještě spolehlivější.

16.6.2017
SDÍLEJ:

Studentský tým Českého vysokého učení technického v Praze představil šestou generaci elektroformule.Foto: Facebook ČVUT FEL

Tým eForce FEE Prague Formula se skládá ze zhruba 30 studentů bakalářského a magisterského studia z elektrotechnické a strojní fakulty. "Dělají na tom dobrovolně ve svém volném času, je to jejich koníček, jejich vášeň," řekl na zahájení dnešní akce vedoucí mechanické skupiny Zdeněk Machala. Jejich práci sponzoruje množství velkých firem. Na mezinárodních závodech, kterých se účastní, většinou pak startuje kolem 200 dalších formulí s elektrickým pohonem.

První formula měla jen jeden eletrický motor 

První elektroformule na ČVUT začala vznikat v roce 2010 a vyvíjela se dva roky. „Byl to začátek. Formule měla jen 25 kWh. Chtěli jsme to udělat tak, aby byla hlavně spolehlivá. Měla 330 kilogramů. Říkali jsme jí pracovně cihla," uvedl pilot formule Petr Záruba. Od roku 2012 vyrábí tým novou formuli každý rok, což vyžadují i pravidla mezinárodní soutěže Formula Student, která tak povzbuzuje studenty k technickému vývoji.

„První formule měla jeden elektrický motor. Pak přišla druhá formule, ta měla dva elektrické motory, něco jsme na ní taky odlehčili, měla 280 kilo. Pak jsme přišli na třetí formuli. Tam jsme poprvé aplikovali aerodynamiku a měla taky dva motory," popsal Záruba. Doposud nejúspěšnější podle něj byla čtvrtá formule, která měla poprvé čtyři elektromotory, z toho dva v předních kolech a dva ukryté v zadním rámu.

Letošní formule váží 192 kilogramů 

Na letošním monopostu udělali studenti několik změn v nosné struktuře kostry formule, kterou použili poprvé loni. Zaměřili se hlavně na odstranění nedostatků předchozího monopostu a celkovou spolehlivost vozu. Studenti využili dat, které naměřili v aerodynamickém tunelu. Letošní formule váží 192 kilogramů a dokáže zrychlit z nuly na sto kilometrů v hodině za 3,2 vteřiny.

Nyní se studenti chtějí zaměřit na testování. Do prvních závodů jim zbývá měsíc. Důležité podle nich bude optimální nastavení auta pro každou disciplínu. Těch je v závodu hned několik, mimo jiné je to měřená akcelerace s pevným startem či závěrečná hlavní disciplína, ve které se hodnotí výdrž.

Na odhalení nové formule se dnes přišel podívat i rektor ČVUT Petr Konvalinka. Řekl, že formule jsou fenoménem na univerzitách po celém světě, a ocenil, že se tým z ČVUT na závodech umísťuje mezi nejlepšími. V loňském roce čeští studenti vyhráli závody v Kanadě a USA. Letos se předvedou v maďarském Euroringu a na začátku srpna v Mostě.

Autor: ČTK

16.6.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Celkem na úseku dálnice D6 bouralo 42 aut.
AKTUALIZOVÁNO
41

Nehody více než čtyřiceti vozidel zablokovaly dálnici D6 u Prahy

Deskové hry si můžete v Tyršově domě zahrát až do neděle.
15

Největší festival deskových her zavítal do Tyršova domu. Koná se už po sedmnácté

Kellnerova nadace odmítá Babišova slova, že nejde o charitu

Rodinná nadace nejbohatšího Čecha Petra Kellnera a jeho manželky Renáty se ohradila proti slovům dalšího miliardáře a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše v časopisu Forbes, že Kellner si udělal školu, ze které pro sebe čerpá dobré absolventy. Babiš magazínu řekl, že takovou činnost nepokládá za charitu.

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Parádičky, skvostné góly. Bláznivý maskot, hluční fanoušci (a sličné fanynky). To všechno přináší fotbal. A právě dnes startuje soutěž, jež určí, kde najdete ty nejzajímavější borce.

Nový šéfdirigent České filharmonie Byčkov má smlouvu na pět let

Ředitel České filharmonie (ČF) David Mareček dnes v pražském Rudolfinu za přítomnosti ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL) podepsal pětiletou smlouvu s novým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Čtyřiašedesátiletý Američan ruského původu filharmonii povede po zesnulém Jiřím Bělohlávkovi. Semjon Byčkov byl jmenován šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie od sezony 2018/2019. Orchestru se současně ujmou dva hlavní hostující dirigenti Jakub Hrůša a Tomáš Netopil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení