„Snaha byla o co nejjednodušší řešení, o kvalitu tehdy příliš nešlo," připustil v souvislosti s petiční akcí zástupce České komory architektů Petr Lešek.

Podobný postoj jako oněch devět tisíc nespokojených Pražanů před nedávnem zaujala také šestice studentů druhého ročníku Fakulty architektury ČVUT. A rozhodla se přijít s vlastními návrhy podoby stanic na zamýšlené trase D.

Vlastní iniciativa studentů 

„Přišli za námi z vlastní iniciativy. Nešlo o žádné zadání," potvrdil včera Pražskému deníku odborný asistent FA ČVUT Vojtěch Sosna, který spolu s docentem Jiřím Rothbauerem posléze studentský projekt vedl.

„Byli prostě naštvaní z toho, jak byly stanice veřejnosti představeny. Pracovali na podobném myšlenkovém principu, jako autoři nových, ale i těch starých stanic metra na trase A. Propracovali inženýrskou krásu, kde se hlavním pojítkem stal beton, a drželi se hlavní myšlenky, totiž že trasa metra D by měla být vyznačena modrou barvou, tedy ústředním vodítkem pro samotné cestující," popsal dále Sosna.

Metro mají vytvářet špičkoví architekti

Vedoucí projektu, on sám a pochopitelně také autoři jsou přesvědčeni, že stanice metra by měli vytvářet pouze špičkoví architekti, což se prý nyní bohužel neděje. A především je na stole otázka ekonomická, nikoliv kvalita architektury jako taková.

Studenti celý projekt konzultovali právě na Metroprojektu a z jejich konzultací vyplývá, že by stanice mohly být postaveny právě tak, jak je na vizualizacích (ve fotogalerii) prezentováno. To by ale nejprve musela být vypsána architektonická soutěž, která byla zametena pod koberec.

V tomto směru vnesl do problematiky světélko naděje náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek. „Výtvarné soutěže můžeme udělat. Chystáme diskuse o tom, které myšlenky a detaily z návrhů studentů by se daly do projektů zakomponovat," řekl.

Stanice metra D. Zdroj: Atelier Rothbauer

Čtěte také: Tisíce lidí žádají lepší podobu metra. Není čas měnit projekt, míní Praha