Sklo a ocel

Střížkov je velmi mělkou stanicí na rohu ulic Vysočanská a Teplická. Už zdálky na sebe upozorňuje svou velikou a pro mnohé velmi provokující ocelovou konstrukcí. Střechu podepírají sloupy, kterým přezdívají stavitelé podle jejich tvaru pavouci. Mezi ně začíná v těchto dnech instalace skleněných výplní, takže stanice bude jednou z nejsvětlejších v celé podzemce.

Sklo nebude pouze na zamřížovaných úsecích střechy sloužících k větrání. „S vytápěním se zde nepočítá, stanici v zimě vyhřeje jen sluneční světlo a také vzduch z tunelů,“ vysvětlil Jan Samec ze společnosti Hochtief, která se podílí společně s Metrostavem na výstavbě.

Ve stanici budou olivovníky i vinárna

Živo je nyní však nejen kolem střešní konstrukce, ale také na nástupištích pod zemí. Pracuje zde přes sto lidí v několika směnných provozech. Už začínají pokládat kabely a další technologie a hodně práce je stále na interiéru samotné stanice a jejím bezprostředním okolí.

„Instalujeme zde kamennou dlažbu, brzy začneme oplášťovávat stanici u nástupiště. Většina prvků bude laděna do červené barvy, skla vyplňující střešní konstrukci do modrozelena,“ prozradil Samec, podle kterého bude úplnou novinkou v pražské podzemce diodami osvětlený pruh na dlažbě nástupiště, který cestujícím zvýrazní bezpečnostní pás. Na úrovni přijíždějících vlaků bude jen několik metrů od kolejiště prosklená vinárna s výhledem do stanice. Vedle ní se počítá se dvěma čtyřicet metrů dlouhými a metr vysokými květníky pro různé keře a další rostliny. S přírodními prvky počítají stavitelé i uvnitř samotné stanice Střížkov. Mezi stropem a mezipatrem zavěsí několik metrů dlouhá ocelová lana, po kterých porostou popínavé rostliny. Místo zde naleznou i olivovníky odolné proti změnám teploty v různých ročních obdobích.

Do stanice se dostanou cestující celkem čtyřmi vstupy. U jednoho z nich vznikne na ulici Vysočanská autobusová zastávka, na kterou byli lidé v těchto místech zvyklí již v minulosti.

Pro jednodušší vstup a výstup invalidů a matek s kočárky jsou připraveny výtahy a také bezbariérový sjezd. Na nástupiště povedou schody i eskalátory.

„Řidiči naleznou před severní fasádou Střížkova také malé záchytné parkoviště pro přibližně 200 aut. Mnohem větší však vznikne u konečné v Letňanech, kam hlavně chceme osobní i autobusovou dopravu směřovat,“ vysvětlil radní pro dopravu Radovan Šteiner.

Stanice vyvolává rozporuplné reakce

Jak ukázala nedávná anketa Pražského deníku na Praze 9, stanice Střížkov budí svým designem mezi veřejností rozporuplné reakce. Některým se líbí a půjde podle nich o nejhezčí stanici metra, podle jiných je zbytečně monstrózní a nevkusná.

„Zabírá moc velký prostor a je to celé velmi ošklivá stavba, která zdejší prostředí nijak nevylepší,“ postěžovala si důchodkyně Petra Hrdá.

„Na stanici se moc těším, líbí se mi ještě více než Rajská zahrada. Šedé sídliště to moc oživí,“ oponoval elektrikář Jan Houfek.

Podle stavitelů se veřejné mínění postupně vyvíjí pozitivním směrem.

„Vnímáme, že se obavy lidí postupně rozptylují. Přispěl k tomu den otevřených dveří loni na podzim, který napomohl větší informovanosti veřejnosti. Proto možná bude letos ještě jeden,“ vysvětlil František Polák ze společnosti Metrostav.

V provozu bude za rok

Se zprovozněním nového úseku se třemi stanicemi na severu Prahy počítá dopravní podnik na přelomu května a června příštího roku.

„Je těžké stanovit přesné datum, ale v tuto chvíli vidím jako zcela reálné, že se vše do roka stihne,“ dodal radní Radovan Šteiner. Při budování stanice zatím neměli stavitelé žádné problémy, protože oproti dalším dvěma stanicím nového úseku nemuseli čelit spodní vodě, která hlavně na konečné v Letňanech zpočátku velice ztěžovala práci.

 

Prodloužený úsek trasy do Letňan


Celková délka: 4,6 kilometrů
Počet stanic: tři (Střížkov,Prosek, Letňany)
Vzdálenost stanic: Ládví - Střížkov 1580 metrů, Střížkov - Prosek 1005
metrů, Prosek - Letňany 1839 metrů
Náklady: přibližně 15,5 miliardy korun
Plánované zprovoznění: červen 2008
Hloubka stanic: Střížkov – 6,3 m, Prosek – 10,6 m, Letňany – 10,3m