Problémem je ministerstvem dopravy připravovaná novela zákona o silniční dopravě č. 111/1994 Sb., jehož paragraf 21 upravuje fungování taxislužby. Sdružení českých taxikářů chce návrh stáhnout a znovu projednat. Organizátoři na Facebooku upřesnili podobu chystaného protestu s názvem A dost!, byť zatím neuvedli, zda budou podobně jako na začátku roku blokovat dopravu.

„V současné době přišly nadnárodní korporace s novým schématem exploatace - sdílenou ekonomikou, která není ničím jiným než globálním útokem na samotný koncept moderního národního státu. Na základě tohoto schématu mají být zničeny klasické pracovně právní vztahy i práva zaměstnanců a nahrazeny jakýmsi korporátním neofeudalismem, či švarc-systémem na steroidech,“ píše spolek taxikářů v tiskové zprávě zveřejněné den po oslavách 100. výročí od vzniku Československa. „Nepodaří-li se zasáhnout včas a fenomén sdílené ekonomiky rozumně regulovat, může to skončit celospolečenskou katastrofou a dalším zbídačováním obecné populace,“ dodává předseda Petr Polišenský.

Uber. Ilustrační foto.
Uber zvyšuje bezpečnost uživatelů. Aplikace bude mít nouzové tlačítko

Podle „klasických“ taxikářů se mají alternativní taxislužby, které reprezentují v Praze americký Uber a estonské Taxify, používající digitální platformy přizpůsobit jim, ne naopak. „Žádná softwarová aplikace totiž nemůže nahradit přesné měření taxametrem,“ tvrdí Sdružení českých taxikářů, které dokonce označuje konkurenci jako organizovanou zločineckou skupinu.

Vypněte nelegální aplikace!

Po vládě premiéra Andreje Babiše (ANO) i po městských samosprávách požadují prostestující taxikáři, aby okamžitě vypnuly „aplikace, které nelegální a trestnou činnost umožňují.“ Babiš v květnu s nespokojenci jednal, tehdejší vláda v demisi podepsala memorandum s firmou Uber.

Taxi. Ilustrační foto.
Některé štafly možná zmizí. Budou se na nich dobíjet sdílené elektromobily

Taxikářům se ovšem moc nelíbí výsledky komunálních voleb v metropoli, primátor Zdeněk Hřib z Pirátské strany chce hlavní město posunout do 21. století, toto tvrzení logicky nejde proti aplikacím používající navigaci GPS. Piráti sice mají v úmyslu regulovat některé produkty sdílené ekonomiky jako například Airbnb, ale nedá se čekat, že by přepravní služby na území metropole jen tak zakázaly.

Hřib v čele pražského magistrátu tedy nejspíš bude muset řešit spory s taxikáři, což se končící primátorce Adrianě Krnáčové moc nepovedlo. Poslední požadavek taxikářů, kteří se připravují na listopadové demonstrace, zní: „Požadujeme narovnání regulované ceny ve městech, kterých se to týká, aby byla v souladu s náklady a vývojem cen.“

Pražší taxikáři místo protestu přijeli na úřad vlády jednat s premiérem Andrejem Babišem.
Dobrý pocit, ke spokojenosti daleko. Taxikáři místo protestu jednali s Babišem