To ne zaznělo rázně. Stovky občanů ze Zlončic a Chvatěrub se v obecních referendech koncem týdne vyjádřily k výstavbě veřejného mezinárodního letiště ve Vodochodech na severu Prahy, které chce vybudovat investiční skupina Penta.

Výsledky jsou jednoznačné: 99 procent obyvatel Zlončic a 96 procent z Chvatěrub si nepřeje, aby jim nad hlavami denně létaly stovky letadel.
Podle průzkumu Deníku jsou tamní obyvatelé ve svých názorech jednotní. Stavbu mezinárodního airportu v blízkosti svých domovů odmítají. „Chci tady žít, ne živořit. Provoz mezinárodního letiště zde zcela zničí životní prostředí,“ vysvětlil svůj nesouhlasný postoj vůči projektu Vladimír Novotný ze Zlončic, které jsou od letiště vzdálené pouhý kilometr.

Podle starostů obou obcí by výsledky referenda měly sloužit jako důkazy, že rozšíření letiště není zájmem veřejným, ale jediné podnikatelské skupiny. „Nikde jsem neslyšel, že by Ruzyně nezvládla, co má zvládat. Je to jen komerční zájem Penty. Druhé mezinárodní letiště v České republice nikdo nepotřebuje,“ uvedl starosta Chvatěrub František Derfl.

Ožehavé téma trápí tamní obyvatele už mnoho měsíců. Všichni jsou ale zajedno: bojovat nepřestanou. „Uděláme vše pro to, abychom rozšíření zabránili. Nikdo z těch, kteří chtějí letiště ve Vodochodech provozovat, v jeho okolí nebydlí. Jejich rodin se to nedotkne, my bychom to ale odnesli,“ shodují se.
Kromě nesnesitelného hluku, dopravních kolapsů a rizika ekologických havárií je podle chvatěrubského starosty největší hrozbou fakt, že letová dráha je plánována nad sklady kapalných plynů České rafinérské. Ty se nacházejí právě na katastru Chvatěrub.

„Jsou tam tisíce tun látek. Kdyby letadlo spadlo jen do jednoho takového zásobníku, byla by to katastrofa. Nechci šířit poplašné zprávy, ale podle různých scénářů by se tady všichni udusili,“ obává se možných rizik Derfl.

Volby ve Zlončicích i Chvatěrubech ukázaly, že zájem lidí o problém je značný. Na obecních úřadech si lidé podávali dveře.
Penta veřejnost mate, tvrdí

Ve Zlončicích se dokonce lidé z novostaveb, kteří zde neměli trvalé bydliště, tři týdny před hlasováním začali na úřadě přihlašovat. „To aby mohli volit. Bylo jich asi čtyřicet.“ uvedl starosta Jiří Louček.

Většina z hlasujících věří, že k výstavbě mezinárodního letiště nakonec nedojde. Nepřesvědčily je ani ústupky Penty, která slibuje, že úplně zruší noční lety a zajistí přímé napojetí na dálniční síť.

Podle ředitele společnosti Letiště Vodochody Martina Kačura ale přinese mezinárodní letiště řadu pozitiv. „Především přispěje k vytvoření tří tisíc pracovních míst a přinese nové možnosti cestování a nižší ceny za letenky,“ uvedl Kačur.

„Děláme vše pro to, aby náš projekt minimalizoval negativní dopady na okolí,“ dodal ředitel. Lidé tomu ale nevěří. Podle starosty Chvatěrub Derfla vedení společnosti jen mate veřejnost. „Tolik pracovních míst tam nemůže vzniknout. Martin Kačur tvrdí, že se na milion přepravených osob vygeneruje asi tisíc pracovních míst. Pokud by ale platily tyto výpočty, muselo by na letišti v Ruzyni být zaměstnáno dvanáct tisíc pracovníků, jsou jich tam však i s navazujícími službami jen asi tři tisíce. Proto jsou tři tisíce míst na tři a půl milionu cestujících matením veřejnosti,“ soudil Derfl.
Další referenda

Referenda připravují i obce Máslovice a Panenské Břežany. Všechny tyto vesnice společně s dalšími deseti obcemi pod iniciativou Stop letišti Vodochody razantně vystupují proti záměru rozšíření letiště. Zástupci sdružení se na konci ledna ohradili proti záměru Penty i v dopise, který předali v Poslanecké sněmovně do rukou předsedy Miroslava Vlčka

REDAKTOŘI DENÍKU