VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praha o podzemní dráze uvažovala již v 19. století

PRAHA -Pražské metro sice slaví letos 33 let svého provozu, ale myšlenky na podzemní dráhu jsou v Praze starší než sto let.

21.5.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník

S průkopnickým návrhem postavit v Praze podzemku přišel už v roce 1898 majitel slavné železářské firmy Ladislav Rott, který navrhoval trať z Karlína přes Rudolfinum ke Křížovnickému pivovaru, kde by se spojila s tratí z Vinohrad na Malou Stranu a Podskalí.

V první polovině dvacátého století se v Praze objevilo několik návrhů na podzemní tramvaje či rychlodráhu. Nejblíže byla Praha k metru v roce 1942. Byla už přesně vyprojektována trať mezi Dejvicemi a Pankrácí a detailně byl navržen i vůz. Počítalo se s investicí 650 milionů korun. Realizaci projektu však nakonec zastavila probíhající válka.

Po jejím skončení svitla naděje, ale komunistický režim začal váhat. „Výstavba je kvůli vysokým nákladům neúnosná. Do roku 1960 musí dopravu zvládnout trolejbusy a autobusy,“ sdělilo v roce 1949 vedení dopravního podniku. Podzemní dráha tak přestala být na pořadu dne. Na začátku šedesátých let se kvalita hromadné dopravy rychle zhoršovala, přetížený systém se stával nespolehlivým.

Slavnostní výkop

Vroce 1962 proto dala vláda zelenou přípravným pracím nutným k výstavbě podpovrchové tramvaje. Dne 7. ledna 1966 byl proveden slavnostní výkop prací na první lince C.

V den zahájení provozu 9. května 1974 se v metru shromáždily desetitisíce lidí. Ještě dlouho po zahájení provozu se do Prahy jezdili na metro dívat i lidé z venkova.

Linka A mezi Dejvicemi a náměstím Míru začala fungovat 12. srpna 1978. O sedm let později začala sloužit lidem linka B mezi Smíchovem a Florencí. Postupně přibývaly na všech trasách další stanice.

21.5.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Videosouhrn Deníku – čtvrtek 14. prosince 2017

Tříletý polobezdomovec a brutální agresor v tramvaji: Prohlédněte si videa dne

Ke zbytkům trojské lávky dorazily dva vyprošťovací tanky hasičů.
AKTUALIZOVÁNO
2

Zbytky Trojské lávky vyzvedávaly z vody vyprošťovací tanky

Videosouhrn SPECIÁL: Česko zpívalo koledy. Podívejte se

Ve stejnou chvíli zpívalo neuvěřitelných 125 tisíc lidí po celé zemi stejné vánoční koledy. Přinášíme vám speciální vydání videosouhrnu, díky kterému budete moci nasát vánoční atmosféru z mnoha míst najednou.

Příčinou pádu trojské lávky nejspíš byla systémová konstrukční chyba

Kvůli předběžnému závěru vyšetřování zavírá lávku stejné konstrukce i Nymburk. Chybějící spojení břehů mezi Trojou a Císařským ostrovem vyřeší přívoz nejspíš ještě před Vánocemi. 

EXKLUZIVNĚ

O osudu fotbalového Ďolíčku nejspíš rozhodne už zítřejší zastupitelstvo

Zastupitelé budou hlasovat o změně usnesení, která má odblokovat odkup areálu stadionu od realitní společnosti. Pokud by změna hlasováním neprošla, fotbal by na legendárním místě skončil nejspíš po konci ligové sezony. Návrh na změnu kupní smlouvy provázejí pochybnosti.

Magistrát podal trestní oznámení kvůli zřícené lávce v Troji

Kauza zřícené lávky v Troji má další pokračování. Praha zastoupená ředitelkou magistrátu Martinou Děvěrovou podala trestní oznámení na neznámého pachatele s podezřením, že by mohlo jít o trestný čin z nedbalosti. 

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT