Sto tisíc. To je počet Pražanů, kteří by v budoucnu mohli bydlet v nových čtvrtích, které vzniknou či vznikají v rozvojových lokalitách metropole. Pokud by se je podařilo zastavět, vyřešil by se tím problém, kterým pražský trh v poslední době výrazně trpí nedostatek bytů.

Lokalita by se mohla proměnit na město 

Jedna z nejvýznamnějších rozvojových lokalit se nachází v Praze 10. Institut plánování a rozvoje (IPR) ji označuje jako BohdalecSlatiny a rozkládá se mezi Michlí a Vršovicemi. V posledním roce pracoval na základě zadání radnice tým architektů na urbanistické studii, která načrtla budoucí využití této bývalé dělnické kolonie známé například z filmu Obecná škola.

„Architekti na Slatinách z 90 procent počítají s bytovou zástavbou. Celá lokalita by se tak mohla jednou proměnit v třicetitisícové město," uvedl k předloženému návrhu radní desítky Bohumil Zoufalík.

Území Slatin je významné

Na studii s městskou částí spolupracoval i městský IPR. Ten tuto část Prahy považuje za klíčovou pro další rozvoj metropole. Ten by v duchu vznikajícího Metropolitního plánu měl probíhat právě na zatím nevyužívaných lokalitách uvnitř hlavního města.

„Návrh Metropolitního plánu chápe území Bohdalec Slatiny jako velmi významné. Důkazem je, že patří mezi přednostní vyřízení v plánu," řekl mluvčí IPR Marek Vácha.

Budoucí podoba lokality Bohdalec - Slatiny.

Musí se zrušit stavební uzávěra 

Na rozdíl od radnice Prahy 10 jsou však urbanisté z IPR skromnější ohledně množství obyvatel Slatin. „Počítá se s přibližně polovičním nárůstem zalidnění. To jsme prověřili na dopravním modelu," shrnul mluvčí.

Pro to, aby se skutečně v lokalitě začalo stavět, však bude muset být splněna řada podmínek. Předně se musí zrušit stavební uzávěra, která ve Slatinách v současnosti platí. Tento krok mohou učinit pouze politici.

Nejprve se musí vyřešit doprava 

Dalším problémem, který stojí v cestě stavbě, je doprava. Město počítá s tím, že by mohla přes Slatiny v budoucnu vést takzvaná jihovýchodní tangenta, což má být tramvajová trasa vedoucí ze Želivského přes Vršovice a Spořilov na Jižní Město.

O tom, kdy by se měla tato trať začít stavět, však zatím není rozhodnuto. Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek uvedl, že město s Prahou 10 o tramvaji už jedná. „Je to ale dost složité z hlediska přípravy," uvedl.

Proměňují se i další lokality 

Slatiny nejsou jediným rozvojovým územím, které by mohlo nabídnout bydlení pro desítky tisíc lidí. Asi největší vznikající čtvrtí je nyní takzvané Západní Město v Praze 13.

Tam developerská společnost Finep pokračuje v postupném budování čtvrti, kde by podle původních plánů mohlo bydlet dvacet až třicet tisíc lidí. Už nyní tam přebývají tisíce.

Bydlení se připravuje i v nákladovém nádraží Žižkov

I když samotný developer nechce zatím další etapy projektu komentovat, podle neoficiálních informací nyní pracuje na plánu výstavby jednoho vyššího bytového domu a také na dalším investičním záměru na pozemku západně od dosavadní výstavby.

Kromě toho jsou v Praze i známé „menší" lokality, jako je území bývalých nákladových nádraží na Smíchově a na Žižkově. V těch by v budoucnu mělo bydlet dohromady dalších téměř dvacet tisíc lidí. Další desítky tisíc pak přidají jiné budované projekty, jako je Waltrovka v Jinonicích.

Čtěte také: Nové třicetitisícové město v Praze 10? Lidé se mohou vyjádřit k nové studii