Největší navýšení rozpočtu způsobila soutěž na technologii. Společnost IDS, která pro dopravní podnik (DPP) organizuje veřejné soutěže, vysoutěžila od společnosti Skanska práce o jednu miliardu vyšší, než byl rozpočtový objem.

Předpoklad geologické situace trasy nebyl podle vedoucího odboru investic Lukáše Krumla přesný. „Došlo k odchylkám v geologii, což znamenalo lepší zajištění výrubů, tudíž i prodražení," uvedl. Výstavbu prodražily i některé změny územního plánu, například nerealizace obchodního centra Bořislavka nebo rekonstrukce Buštěhradské dráhy.

Čtěte také: Stamilionová úspora v MHD? Jedna velká lež!

Prodražení hrozilo i u projektu komplexního bezpečnostního systému (KBS), který byl v současné době pozastaven. KBS by měl zajistit ochranu a bezpečnost cestujících, zlepšit zabezpečení majetku, zajistit komunikaci dispečerů a podobně.

„Nejsme stoprocentně přesvědčeni, že bude muset být realizován. Oproti původnímu datu, kdy byl vybudován centrální dispečink to znamená 70. a 80. léta, došlo ke změnám technologií, dnes máme IP kamery, technologická síť má mnohem větší kapacitu," uvedl Kruml.

Projekt KBS je znovu projednáván a měl by být levnější asi o dvě miliardy oproti původní ceně 4,2 miliardy.

Podle Krumla by mohl být rozpočet snížen o inflaci. „Je pravděpodobné, že inflace v letech 2012 až 2014 bude nižší než plánovaná ve výši čtyři procenta. Pokud to tak bude, sníží se cena projektu o až půl miliardy," řekl.

Dostavba metra měla podle propočtů z roku 2008 stát 18,7 miliardy korun bez DPH. Praha si už letos půjčila šest miliard korun od Evropské investiční banky. Stále čeká na sedmimiliardovou dotaci z EU. Podle Krumla by ji mohl DPP získat do konce roku.