Odstřelování zeminy, výbuchy, možná drobné otřesy. Na Červeném vrchu v Praze 6 se naplno rozjela stavba prodloužení metra A do Motola. V pátek byla například zahájena výstavba přístupové štoly František, která povede právě ke stanici Červený Vrch.
Jelikož mají obyvatelé ještě v živé paměti propady půdy při ražbě tunelu Blanka, logicky se obávají možných komplikací při stavbě metra.
„Co se na jedné stavbě stalo třikrát, se může stát i jinde. Oblast je tu hustě obydlená, takže obavy jsou určitě na místě,“ řekla jedna z obyvatelek sídliště Červený Vrch Karolína Černáková.
Lidé se prý nemají čeho bát
Starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa (ODS), ale i zhotovitelé stavby chtějí místní uklidnit, nemají se prý čeho obávat.
„Nejsme sice investorem, ani zhotovitelem, ale samozřejmě se nás to velmi dotýká. Chceme proto, aby byl na radnici člověk, který bude jakýmsi zprostředkovatelem, mezi obyvateli a zhotovitelem. Největším problémem u takových staveb je neznalost, pak vznikají různé spekulace a tomu chceme zamezit. I proto bylo už dříve otevřeno informační centrum,“ sdělil Chalupa.
Podle jeho slov má navíc tunel metra skromnější rozměry, než jsou tunely Blanky a i postup je částečně odlišný. Už dříve pak zástupci společností Metrostav a Hochtief CZ, kteří jsou zhotovitelem, deklarovali, že se budou snažit o to, aby stavba co nejméně zasáhla životy lidí. „V žádném případě to nebudou tak velké komplikace a například narušení dopravy, jako tomu bylo a je u Blanky,“ sdělil před časem generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát.
Výstavba metra běží na osmi místech
Ale zpět ke konkrétním pracím. Zmíněná štola František, jejíž ražba byla oficiálně zahájena, bude dlouhá přes 222 metrů. Díky tomuto tunelu, nebude výrazně narušen provoz na Evropské třídě. František totiž bude sloužit k vyvážení rubaniny a navážení potřebného materiálu, tunel povede k budoucí stanici Červený vrch. „Nakonec bude zhruba z poloviny zasypán a druhá část bude sloužit jako větrací šachta,“ sdělil Petr Kuchár, generální ředitel společnosti Prominecon, která je subdodavatelem Hochteif CZ a tuto štolu razí.
Celkově se pak na výstavbě metra pracuje na osmi místech od Dejvic po Motol. Nejrušněji je zatím na Vypichu, kde se hloubí šachta, odkud v dubnu příštího roku začne pracovat první razicí stroj. To štola Kateřina, odkud povede tunel do Motola, už je hotova.
Stejně tak je hotova i štola Markéta, která povede ke stanici Petřiny. V Motole pak roste opěrná zeď podél Kuklovy ulice a opodál je již zajištěná stavební jáma, kde se začne stavě budoucí konečná stanice.