Nové zařízení pro proplouvání lodí mezi různými úrovněmi hladiny poblíž největší existující pražské komory by podle pražských politiků výrazně snížilo kvalitu života místních obyvatel a dál zhoršilo zdejší ekologickou situaci. 

Plavební komora Staré Město. Vizualizace.
Úřad povolil plavební komoru v centru Prahy. Politici se bouří

„Další plavební komoru na Smíchově nechceme a uděláme všechno proto, aby nevznikla. Po Ostravsku je centrum Prahy místo s nejhorší kvalitou vzduchu. Více turistických parníků, které přetváří centrum města v lunapark, netřeba,“ shrnul postoj magistrátní koalice k plánu náměstek primátora pro životní prostředí Petr Hlubuček (STAN). Podle něj by nová komora přitáhla do centra další turistické „parníky“.

Odlehčení provozu nebo podpora lunaparku?

Dnes v této oblasti brázdí Vltavu padesátka větších lodí od třinácti společností a výrazná většina vozí turisty. „Výjimečná historická část města musí být uchráněna před možným masovým zvýšením turismu a emisních zátěží z lodní dopravy. Rád bych poděkoval občanům za jejich trvalé upozorňování na negativní vlivy,“ dodal primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Výletní lodě na Vltavě.
Praha si posvítí na lodě na Vltavě. Tvrdšími pravidly asi omezí jejich počet

Státní organizace, které mají vznik nové komory na starosti, ale upozorňují na to, že jde o dlouho připravovaný projekt. „Zcela jednoznačně se jedná o veřejný zájem, protože Vltava je v tomto úseku dopravně významnou vodní cestou. Zprovozněním druhé plavební komory dojde ke zkrácení čekacích lhůt na proplavení v historické části města mezi stávající komorou a Karlovým mostem, kde dnes dochází k neúnosnému hromadění čekajících plavidel,“ uvedl Hugo Roldán za Povodí Vltavy.

Dalšími výhodami plánované stavby podle něj budou rychlejší přesun lodí při povodních a zachování plavby při případné odstávce nynější „velké“ komory. „Politici občany straší nárůstem lodní dopravy a přitom nová menší komora naopak odlehčí provozu na Janáčkově nábřeží i ve stávající komoře, která je nejvytíženější v rámci evropských měst,“ upozornil Jan Skalický, šéf firmy Vodní cesty.

Libeňský most v Praze
Libeňský most není nutné zbourat. Má vysokou historickou hodnotu, tvrdí znalec