Pražští radní toto pondělí schválili financování průzkumu v hodnotě přes miliardu a půl korun. Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha sobě) budou geologické sondy faktickým začátkem budování podzemní dráhy.  „Zhruba devadesát procent šachet a štol, vykopaných ve čtyřech lokalitách při geologickém průzkumu, bude využito i pro následující stavbu tunelů metra a stanic. S tím původní plán nepočítal a celé dílo to zlevní a zrychlí,“ uvedl Scheinherr.

Na dvou místech ze čtyř by měl průzkum skončit zhruba za rok. „Pokud geologický průzkum neodhalí závažné komplikace, tak v létě příštího roku můžeme plynule navázat výstavbou stanic v kilometrovém úseku Pankrác–Olbrachtova. A pokud se povede získat všechna potřebná povolení, na konci roku 2027 by se Pražané mohli poprvé svézt celou trasou nové linky mezi stanicemi Pankrác a Depo Písnice,“ nastínil generální ředitel dopravního podniku Petr Witowski harmonogram realizace prvních tří úseků linky D, po které budou jezdit soupravy bez řidiče. 

Deset stanic za 72 miliard korun

O dva roky později je v plánu otevření úseku mezi Pankrácem a náměstím Míru. Ve vzdálenější budoucnosti má metro D pokračovat severním směrem na Žižkov. O přesném vedení této etapy ale ještě není rozhodnuto.

Výstavba deset a půl kilometru dlouhé linky mezi stanicemi Náměstí Míru a Depo Písnice s deseti stanicemi má podle aktuálních kalkulací vyjít na 72 miliard korun. Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) a jeho koalice očekávají, že vedle městské kasy a fondů EU přispěje na dílo i stát. „Doufám, že se bude vláda podílet na tomto zásadním projektu, který zdaleka nebude sloužit jen obyvatelům Prahy. Spolufinancování metra státem je ve světě pravidlem a naše metropole byla při dostavbě linky A bez státní podpory spíš výjimkou,“ upozornil Hřib. 

Blanka by se neměla opakovat

Premiér Andrej Babiš (ANO) se zatím ke spoluúčasti staví rezervovaně. Podle Hřiba však může Praha vzhledem k délce stavby metra počkat i na novou garnituru po parlamentních volbách. „Věřím, že tato nebo příští vláda pochopí důležitost této záležitosti. Vždyť Praha vytváří téměř čtvrtinu HDP celé země. Můžeme vydržet, ale chceme to řešit hned. Už tento týden k tomu máme jednání s ministryní financí,“ dodal primátor. Jeho koalice dává za příklad hodný následování Vídeň, kde budování nového metra platí z poloviny federální vláda.

Podle náměstka Scheinherra se začínající průzkum zaměřuje na oblast Pankráce, protože je tam složitá geologická skladba, a nová linka navíc povede čtyři metry pod tunelem trasy C. „Zjistíme tam podrobné podmínky pro ražbu a tím se vyvarujeme problémům, které nastaly třeba při stavbě Blanky,“ dodal politik.