Někdy se neotevřou dveře, jinde jsou pro jistotu zadrátované. V interiéru už i přes velkou snahu zanechal čas a vandalové velkou stopu, okna jsou poničená, sedačky počmárané.

Cestující jezdící pravidelně na vlakové lince S9 mezi Prahou a Benešovem dobře vědí, o čem je řeč. Na této páteřní trase totiž stále jezdí desítky let staré pantografy. I zde však budou brzy minulostí.

Od pondělí 2. května zde České dráhy (ČD) v pracovní dny nasazují první čtyři moderní jednotky City Elefant, první z nich se slavnostně představila už včera na pražském hlavním nádraží. V první fázi tak ČD nahradí více než třetinu starých souprav na dlouhém rameni Praha – Benešov a do konce roku se plánuje doplnění o další dvě soupravy.

Více komfortu

Výměna starších souprav bude pokračovat i v příštím roce u spojů na krátkém rameni Praha – Strančice. Antonín Blažek, náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu sdělil, že se na tuto trasu dostávají moderní soupravy o rok dříve, než se plánovalo. „CityElefanty přinášejí oproti starým soupravám mnohem větší komfort. Jednotky jsou klimatizované, mají pohodlnější textilem potažené sedačky s opěrkami hlav, nejnovější soupravy mají uzavřený systém WC, která lze tak využívat i ve stanicích. O zastávkách informuje audiovizuální info close zoom_in rmační systém. Moderní soupravy představují zásadní změnu pro cestování vozíčkářů. Vlaky jsou vybaveny bezbariérovou toaletou a plošinami usnadňujícími nástup,“ vyjmenoval největší výhody Blažek.

A pochvalují si samozřejmě i cestující. „Samozřejmě každý den CityElefanty na nádraží vidím, a tak mi bylo líto, že směrem na Strančice stále jezdí staré vlaky. Jsem rád, že i já už budu jezdit v novém,“ řekl Jan Matouš, který dojíždí do Uhříněvsi.

Počet starých pantografů v Praze a ve Středočeském kraji se stále významněji snížuje. Cestující se s nimi v závěru příštího roku setkají především jako s posilovými soupravami v dopravních špičkách pracovních dní, na doplňkových trasách jako je linka S 41 Roztoky u Prahy – Praha Libeň.

Zatímco například v jízdním řádu 2006/2007 se staré pantografy podílely na provozu ze 64 % a nové jen ze 36 %, v květnu letošního roku je tento poměr zásadním způsobem opačný. Staré pantografy se na počtu potřebných souprav podílejí jen 21 %, zatímco CityElefanty tvoří 79 % všech souprav, o víkendech pak dokonce 100 %.

Čtěte také: Koleje v Praze jsou v troskách