Několik let například pořádáme vinné a pivní festivaly, kde se od počátku čepuje výhradně do skla, aby se právě plastový odpad eliminoval. Proto jsme vytvořili koncept bezigelitkového trhu,“ popsal pořadatel Jiří Sedláček.

Zákazníci, kteří si na ovoce a zeleninu nepřinesou vlastní obaly či košík, si na místě mohou koupit plátěné, papírové nebo biologicky kompostovatelné tašky. Jogurty a mléko se budou prodávat ve vratných, skleněných nádobách.

Pití ve skle se slevou 

Nápad se podle Sedláčka líbí i jednotlivým prodejcům. „Reagovali kupodivu dobře a ochotně. Jdou do toho s radostí. Avšak ne všechny obaly jsou tak rychle odbouratelné nebo nahraditelné. Není možné například vyměnit vakuované obaly u některých mléčných výrobků, masa, uzenin, to bychom se dostali do křížku s hygieniky,“ přiznal organizátor trhu. I tak se prý všichni budou snažit prodávat co nejméně zboží baleného v plastech.

Postupně by rád rozšířil tento způsob prodeje i na druhý trh, který pořádá, a to na náplavku. „Tam pomalu začínáme s odbouráním plastových kelímků na pivo, limonádu a víno. Prodejci k tomu přistupují vstřícně a už teď aplikují takový poloprovoz, řekl Sedláček s tím, že kdo chce, tomu natočí do skla. Někteří prodejci dávají na sklo zálohu, ale většina spotřebiteli důvěřuje. „Jeden měl dokonce nápad, že nápoj do skla oproti plastu mírně zlevní,“ dodal.

Plátěné sáčky na mrkev i rohlíky 

Odmítání plastových obalů včetně mikrotenových pytlíků na pečivo či zeleninu postupně získává na oblibě nejen v zahraničí, ale i v Česku. Lidé si nosí na nákup vlastní textilní sáčky, které leckdy připomínají školní pytlíky na přezůvky. Používají je na trzích i v supermarketech. „Buď chodím tam, kde si ovoce a zeleninu sama vážím, a až poté je dám do pytlíku, nebo to neřeším a nechám si to na kase zvážit i s pytlíkem. Tak těžký zase není,“ svěřila se dvaatřicetiletá Anna. Občas se jí stane, že se prodavači či ostatní zákazníci podiví, do čeho si skládá nákup, ale přímo s kritikou se nesetkala. Sem tam ji dokonce někdo zastaví a vyzvídá, jak se s vlastními pytlíky nakupuje.

Na zájem lidí reagují také e-shopy. Sehnat na internetu bavlněné nebo lněné nákupní sáčky není žádný problém. Ty nejmenší a nejobyčejnější se dají pořídit do padesátikoruny, větší do stovky.

/EVA BRENDLOVÁ/

Nový bezobalový obchod v BubenčiOrganizace Bezobalu v Praze chystá už druhý obchod, v němž se nakupuje jen do přinesených sáčků a nádob. Nejde jen o pečivo či zeleninu, zákazníkům odsypávají mouku, cukr, koření, čaj, odlijí i aviváž, šampon nebo čistič na WC.
První obchod otevřeli v Běle-hradské v Praze 2. Po několika letech se rozhodli expandovat a na zřízení další pobočky vybírali peníze od příznivců na serveru hithit.cz. Povedlo se jim získat téměř 1,2 milionu korun.
Prodejna v ulici Pod Kaštany funguje zatím ve zkušebním režimu. Oficiálně se otevře 19. září.
Poskytne školení pro zájemce o Zero Waste (předcházení vzniku odpadu) i pro stále rostoucí počet uchazečů o otevření bezobalových obchodů i jinde v ČR