Přehlídku zahájí dnes večer v Lucerně komedie Utop se, nebo plav snímek, s nímž režisér Gilles Lellouche potěšil letos v květnu diváky většinou vážných příběhů.

Jeho hrdiny jsou muži, kteří se z různých důvodů ocitli v krizi, a trénink na akvabelovou show berou jako terapii i šanci dokázat svou užitečnost. Zápletkou připomíná film tak trochu obdobný britský snímek z roku 1997 Do naha!, Lellouche však akcentuje více humor než sociální linku.

„Kulturní česko-francouzská spolupráce se datuje od roku 1946, kdy se poprvé objevily úvahy nad vzájemnými kontakty, mimo jiné v oblasti filmu,“ připomněl médiím šéf Francouzského institutu Luc Lévy a zdůraznil, že festival chce zejména oslovit české distributory.

Ročně vznikne ve Francii kolem 350 až 400 filmů, programoví koordinátoři letos vybírali ze stovky titulů. Jsou mezi nimi také další komedie Bécassine! režiéra Bruna Podalydèse a Je mi fajn s.r.o. Benoîta Delépina, který přijede film uvést osobně.

Godard i Dumont

Dále uvidíme další canneský titul Kniha obrazů z dílny klasika světové kinematografie Jeana-Luca Godarda, v sekci Filmové hity film Příslib úsvitu Érica Barbiera s Charlotte Gainsbourg v hlavní roli nebo animovaný snímek z prostředí francouzské metropole na přelomu století Dilili v Paříži.

Sekce Teď, nebo nikdy nabídne projekt Coincoin a nelidé režiséra Bruna Dumonta, Evu od Benoîta Jacquota, Mektoub, má láska: canto uno z dílny režiséra pozoruhodně otevřeného snímku o lesbické lásce Život Adele Abdellatifa Kechiche nebo Můj život s Jamesem Deanem od Dominiqua Choisyho.

V rámci česko-francouzského ohlížení to bude například Doznání Costy Gavrase s Yvesem Montandem, povídková Praha očima s účastí Vladimíra Michálka či Martina Šulíka a také Golem Juliena Duviviera z roku 1936. U jeho zrodu stáli Voskovec a Werich, francouzský tvůrce však nakonec komediální ladění jejich scénáře změnil a dal Golemovi temný tón.

Přehlídka francouzského filmu potrvá do 28. listopadu a koná se i v Brně. Loni na ni přišlo celkem 500 tisíc diváků.