Podstatné navýšení rozpočtu na platy učitelů. Parkovací místa pro rezidenty jako podmínka velkých developerských projektů, nebo převedení odpovědnosti za úklid chodníků a péči o městskou zeleň z města na městské části. To jsou hlavní požadavky tak zvané „reformy metropole“. Tu navrhuje Praha 7.
Metropole má 57 městských částí
Podle ankety Pražského deníku jednoznačně souhlasí většina oslovených starostů dalších radnic. Chtějí dostávat z městského rozpočtu o tisíc korun na obyvatele a rok navíc. Metropole má 57 městských částí, z nichž největší dosahují velikosti stotisícových krajských měst a nejmenší mají jen několik stovek obyvatel. Místní radnice ovšem nemají právní subjektivitu a finančně jsou do značné míry závislé na hlavním městě.
Praha 1 až 22 jsou přitom v postavení „obcí s rozšířenou působností“, což přináší i povinnost zajišťovat výkon státní správy jako například vydávání dokladů, provoz matriky, stavebního nebo živnostenského úřadu. Přerozdělování peněz právě na tyto účely označili někteří starostové v anketě Pražského deníku jako problematické.
„Stát dorovnává Praze veškeré navyšování nákladů. Praha už to ale dál neposílá místním radnicím. Dlouhodobě tak dluží celkem skoro půl miliardy korun. V případě naší městské části je to asi 40 milionů,“ upozorňuje starostka Prahy 3 Vladislava Hujová (TOP 09). Podle ní navíc dává město dodatečné peníze na rozvoj podle „politického klíče“, tedy v první řadě městským částem vedeným současnou pražskou koalicí (ANO, ČSSD, Trojkoalice).
Příspěvek na obyvatele je nedostatečný
Většina starostů považuje za nedostatečný příspěvek na obyvatele, který se od příštího roku zvyšuje z 2.900 na 3 tisíce korun. V celkovém rozpočtu hlavního města to představuje zhruba osmnáctinu a podle Hujové by město zvládlo i stoprocentní navýšení zmíněného příspěvku.
„Také příspěvek na žáka od státu se teď zvyšuje na víc než třináct tisíc. Městské části ale budou dál dostávat jen dva tisíce, přestože mají ve správě mateřské a základní školy,“ dodává Hujová. Podle primátorky Adriany Krnáčové ale městské části zapomínají na obrovské penzum služeb, které musí zajistit město včetně například údržby silnic nebo provozu městské hromadné dopravy.