„Je to smutné, ze skalky nad tratí jsme se chodili se spolužáky na projíždějící vlaky koukat a sázeli jsme se, kdy pojede Vindobona,“ vzpomíná obyvatelka Strašnic, která zastávku v současnosti využívá jako rychlý tranzit do centra.

Vlaky ze strašnické trati za tři roky zmizí úplně.

Z Hostivaře k mostu přes Průběžnou ulici půjde trasa trati zhruba v původní stopě. Za mostem se ale nestočí ke Strašnicím jako dosud. Bude přeložena do přímého směru se stávajícím nákladovým nádražím Praha-Strašnice. Do své původní trasy se trať vrátí u mostu, pod nímž končí ulice U Slavie.

Až k vinohradským tunelům bude trať sledovat současnou stopu a bude opět dvojkolejná. „Náhradou vzniknou dvě nová zastavení: Praha Zahradní Město přímo v křížení s ulicí Průběžnou a Praha Eden, která bude položena u vršovického hřbitova,“ sdělil Deníku Tomáš Drvota, mluvčí Správy železniční
a dopravní cesty (SŽDC).

Podle Filipa Drápala ze společnosti Ropid, která v metropoli organizuje integrovanou dopravu, je to krok správným směrem. „Napojení na hromadnou dopravu bude lepší, na Zahradním Městě vznikne komfortní bezbariérový dopravní terminál,“ domnívá se Drápal.

Nová vlaková zastávka vyroste nad podjezdem ke Švehlově ulici, který je proslulý tím, že v něm často uvíznou kamiony kvůli nadměrné výšce a způsobí několikahodinový dopravní kolaps.

Současná zastávka leží v ohybu a je málo využívaná

Proti zrušení zastávky nenamítá nic ani vedení desáté městské části. „Současná zastávka leží v ohybu a je málo využívaná. Na Zahradním Městě a u Edenu jsou dopravní uzly mnohem větší, proto nám rozmístění nových vlakových zastávek přijde logické,“ řekl Jan Charvát, mluvčí desátého pražského obvodu.

V současné době je pro rekonstrukci tratě připraveno územní rozhodnutí.

Stavba má být zahájena v roce 2014 a náklady se vyšplhají až na 6,25 miliardy korun.

Stávající trať bude uvolněna a je možné ji v budoucnu podobně jako na Vítkově využít pro cyklostezku. Podle Tomáše Drvoty ale zatím nikdo Správu železniční a dopravní cesty o odkup pozemku nepožádal.

SLOUPEK JITKY EISENHAMMEROVÉ
Konec nádražácké nostalgie


Hrát si na kamenné skalce nad stanicí vlaku Praha Strašnice nebylo nejbezpečnější. Takzvanou „husí stezkou“ se chodilo přes koleje do ulice Za Tratí. Kdyby to věděli rodiče…

Zastávka vlaku byla skutečně malým nádražím. V dávné minulosti se v ní prodávaly dokonce i lístky pro průvodčího. Jeden z mála koutů Strašnic se až na chybějící paní za kasou nezměnil.

Skalka s dobrou vyhlídkou i husí stezka přežily i sametový převrat. Dřevěná lávka v barvě kolejových pražců vypadá už pár desítek let nebezpečněji než provazový žebřík v brazilské džungli. To vše za tři roky zmizí.

Inovace, kterou Správa železniční dopravní cesty za miliardy chystá, zní z dopravního hlediska logicky. Za jednu zastrčenou zastávku přibudou dvě moderní na místech cestujícími vytíženějších.

Škoda jen je, že o pozemky zatím neprojevil zájem nikdo, kdo by chtěl původní trať upravit a přestavět do podoby cyklostezky, která je třeba pod Vítkovem. Pak by si nejen děti měly kde hrát.

Čtěte také: Po Praze nejrychleji vlakem. Do Uhříněvsi za 20 minut