Přesně před rokem byla otevřena Blanka: nejdelší městský tunel v Evropě. Na mnoha místech metropole je však stále špatná dopravní situace. Jedním z řešení je tedy budování nových tranzitních komunikací, které by auta z nejproblematičtějších lokalit odvedla. Jenže kam s nimi v husté pražské zástavbě? Pod zem.

Hlavní město i některé městské části uvažují, nebo dokonce už připravují plány na vybudování nových tunelů i zahloubení některých stávajících komunikací.

Dostavba pražského okruhu je prioritou 

Jednou z priorit magistrátu je v tuto chvíli dostavba Pražského okruhu na severovýchodě města. A právě v dosud chybějícím úseku mezi křižovatkou Pelc-Tyrolka, která navazuje na Blanku, a Štěrboholskou radiálou se počítá hned s několika tunely.

První z nich by měl vést pod Bílou skálou na Košinku a s délkou téměř tři kilometry by byl vůbec nejdelší. Jarovský tunel by zase převážně vedl pod ulicí Spojovací, které by měl ulehčit především.

Tunel v Libni má mít tři kilometry

Měřit by měl téměř dva kilometry. O polovinu kratší pak podle plánu bude tunel Malešice, který by se také měl stát součástí dosud nedostavěného úseku Městského okruhu. Nacházet se bude mezi malešickým nádražím a železničním podjezdem u Českobrodské ulice.

Dostavba části Radlické radiály, která má propojit Pražský a Městský okruh, půjde také z velké části pod zem. Celkem tři tunely mají dohromady měřit přes 2,5 kilometru.

Břevnovská radiála je zatím v nedohlednu 

„Aktuálně se zde dokončují geologické průzkumy, v podzemí se například našlo vyschlé jezero," informoval náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) s tím, že by se Pražané mohli dokončení dočkat v řádu osmi let.

Naopak Břevnovská radiála je zatím v nedohlednu, přestože už nyní ve všední dny téměř kolabuje doprava v Patočkově ulici až k Vypichu. I tudy by však jednou mohl vést dlouhý tubus pod zemí.

„Praha 6 v této souvislosti dlouhodobě preferovala kompletně zahloubenou variantu s přímou návazností na tunelový komplex Blanka. Případná realizace Břevnovské radiály je však zatím stále ještě hudbou vzdálené budoucnosti," připouští mluvčí Prahy 6 Martin Churavý.

Ve hře je i zahloubení Holešoviček 

Hned dvě podzemní stavby prosazuje na svém území radnice Prahy 8. Nyní zejména řeší situaci na přetížené ulici V Holešovičkách, kde se po otevření Blanky ještě zvedla intenzita automobilové dopravy. Proto navrhuje její zahloubení.

Nezbytný je podle starosty Prahy 8 Romana Petruse (ČSSD) i druhý záměr, tím je tunel pod Palmovkou. „Je zanesen dlouhodobě v platném územním plánu a má rozhodně smysl. Odvedl by dopravu, která dnes jezdí přes Libeň," dodává starosta.

Podzemní stavby v metropoli však v budoucnu nebudou vznikat jen pro automobilovou dopravu. Do roku 2022 má být hotova první část linky metra D, která později spojí jižní část města s centrem. O dva roky později pak má být hotova i trať na letiště, která v úseku mezi Dejvicemi a Veleslavínem povede rovněž tunelem.

Tunely v Praze. Infografika.

Čtěte také: Provoz Blanky vyjde Prahu zhruba na 20 milionů korun měsíčně