Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Spořilovu sníží hluk za 12,5 milionu korun

Praha - Ještě v letošním roce nechá postavit Praha 4 asi 200 metrů dlouhou zeď, příští rok by měl ve stavbě pokračovat magistrát.

12.10.2010
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

Více hluku, prachu, zápachu a dlouhé kolony kamionů. To vše nyní cítí, slyší nebo vidí lidé z okolí Spořilovské ulice.

Zde se ještě více zhoršila dopravní situace po uzavření Jižní spojky pro nákladní vozidla nad 12,5 tun. Kamiony zde pravidelně stojí v dlouhých kolonách a čekají, až se dostanou k nájezdu na Chodovskou a dále na dálnici D1 a Pražský okruh.

Místní si na zhoršenou situaci samozřejmě stěžují a chtějí urychleně řešení.

„Je to velmi nepříjemné, na jedné straně se sice město problému s dopravou zbavilo, mám na mysli Jižní spojku, ale na straně druhé se nám tady výrazně přitížilo. Rozhodnutí nebylo úplně nejlepší,“ tvrdí obyvatel Spořilova Jaromír Churáček.

Protihlukové stěny

On i stovky dalších lidí by se měli už v letošním roce dočkat alespoň protihlukových stěn. V nejbližší době chce jejich stavbu zahájit radnice Prahy 4.

„S místními obyvateli už jsme se setkali a o jejich problémech hovořili. Zatím jsme připraveni nechat postavit asi 200 metrů dlouhou protihlukovou bariéru, která bude stát asi 12,5 milionu korun,“ potvrdila mluvčí Prahy 4 Žaneta Pilařová s tím, že stavba bude hotova do konce roku.

To by mělo pro zasaženou oblast mezi ulicemi Na Chodovci a Spořilovská znamenat snížení hluku až o 18 decibelů. „Zeď bude vysoká pět a půl až šest a půl metru,“ dodala Pilařová.

Pro samotnou Prahu 4 mělo omezení provozu na Jižní spojce negativní i pozitivní dopad. Na některých částech to samozřejmě městské části velmi pomohlo, ale na Spořilově naopak uškodilo.

Dostavba okruhu

„I proto to protihlukovou bariérou nekončí. Nyní provádíme v místě měření, abychom věděli, jak se zde zvýšil počet imisí. Pak budeme také tlačit, aby byla co nejdříve zahájena stavba Pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1, což by pak mělo definitivně vyřešit problémy našich občanů,“ vysvětlila mluvčí.

V místě nechal provést několik měření také magistrát hlavního města. Chtěl vědět zejména, o kolik se zde zhoršila dopravní situace a vzrostl počet kamionů.

Přesné výsledky by měly být k dispozici zřejmě již dnes. Jedno je ale jisté už nyní.

Oproti době před otevřením okruhu se počet aut zvýšil o pětinu. To znamená, že za den tudy projede průměrně přes 52 tisíc vozidel.
„Neměl by to být žádný dramatický nárůst a kapacita komunikace dopravní nápor vydrží,“ tvrdil už dříve pražský radní pro oblast dopravy Radovan Šteiner (ODS).

Přesto by zde i magistrát měl investovat do protihlukových stěn.

Speciální materiál

Do konce roku zmíněných 200 metrů pomůže nejvíce zatížené oblasti, v příštím roce by měly být bariéry po celé délce ulice, a to z obou stran.
Použit by měl být navíc speciální materiál, který hluk neodráží, ale pohlcuje.

„Mělo by na to být uvolněno zhruba osmdesát až sto milionů korun. V přípravě rozpočtu je s touto částkou počítáno a jsem přesvědčen, že s tím i nová politická reprezentace bude souhlasit. V současné době se pak připravuje projekt na tuto akci a pak bude ještě nutné získat stavební povolení. Pokud toto vše proběhne bez větších potíží, budou stát stěny do léta příštího roku,“ doplnil první náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS).

Do tří let by pak mohl být podle předběžných plánů zprovozněn další část okruhu a problém s kamiony na Spořilovské a v okolí, například Na Chodovci či Senohrabské ulici a dalších, již nebude.

Podle dosavadních příprav by mohla stavba další části Pražského okruhu začít už v příštím roce, bude ale záležet zejména na tom, bude–li dostatek financí.

Silnice mohla stát už 70 let
První část Jižní spojky je v provozu už dvacet pět let, ale málokdo ví, že se po této komunikaci mohlo jezdit už v době protektorátu za druhé světové války.

O této komunikaci se totiž uvažovalo už v roce 1939, kdy vedení protektorátu, respektive Generální inspektorát německých dálnic uvažoval o výstavbě takzvaného tangentního řešení dálnice z Plzně, celkově se jednalo o propojení Norimberka s Vratislaví.

Stavba nakonec nebyla zahájena, ale i nadále se s komunikací počítalo.

Na Jižní spojku se pak dostalo až na začátku 80. let minulého století. Nejdříve byl v roce 1985 zprovozněn úsek od Barrandovského mostu až k dálnici D1, tedy k Chodovské radiále.

O několik let později byl do provozu uveden úsek od Spořilova až na Zahradní město. Zde byl pak v roce 1997 postaven a zprovozněn Lanový most.

Celou Jižní spojku tedy tvoří komunikace dálničního typu o šesti pruzích, pro každý směr jsou tři. Její délka je 9,5 kilometru a šířka 26,5 metru, nachází se na ní sedm mimoúrovňových křižovatek a je součástí Městského okruhu.

Jedná se o jednu z nejvíce vytížených komunikací v hlavním městě, kde před zákazem vjezdu pro kamiony projelo až sto dvacet tisíc vozidel denně.

Autor: Lukáš Marek

12.10.2010 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Předvolební debata v deníku 19.10.2017
13

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

Předseda Strany zelených Matěj Stropnický.
5

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

/ROZHOVOR/ „Do vztahů mezi Prahou a místními radnice se příliš promítá stranická politika a zvlášť výrazné to bylo v předvolební době,“ tvrdí starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP09). Podle něj by mělo být politizování všeho včetně třeba vedení linek autobusů nahrazené snahou o konstruktivní spolupráci. Zvlášť pak v řešení dopravy, která je nejpalčivějším problémem Šestky.

Petr Pravda: Oblíbení starostové mohou stranám přinést dobré výsledky

Politolog Petr Pravda řekl Pražskému deníku: "Oblíbení starostové městských částí mohou stranám přinést dobré výsledky." Už zítra půjdou (nejen) Pražané k volebním urnám a budou volit své poslance. Má smysl v letošních volbách kroužkovat jednotlivé kandidáty? Jak politikům pomáhají v bojích o voliče sociální sítě? 

AKTUALIZOVÁNO

Nehody více než čtyřiceti vozidel zablokovaly dálnici D6 u Prahy

Silnici mezi Kladenskem u Pavlova a Prahou-západ ochromila hromadná nehoda. Od středečního rána se zde stala řada nehod. 

Největší festival deskových her zavítal do Tyršova domu. Koná se už po sedmnácté

„Vyměníš slámu za ovce?“ I tuto větu můžete tento týden slýchat v Tyršově domě na Újezdě. Nebojte se, nezměnil se ve směnárnu zemědělců ani v blázinec. Koná se tu již 17. ročník festivalu Deskohraní, na kterém si můžete zahrát 501 druhů stolních her a například tak povyměňovat slámu za ovce v oblíbených Osadnících z Katanu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení