Půl roku jezdí kamiony kvůli zákazu vjezdu na Jižní spojku pod okny obyvatel okolí Spořilovské ulice. Prach a zplodiny z motorů, které kamiony vypouštějí v těsně blízkosti obytných domů, se negativně promítají na zdraví místních.

Jana Růžičková bydlí kousek od Spořilovské ulice. Trpí opakovaným astmatem a její manžel alergickou rýmou. „Nechali jsme zpracovat dotazníkové šetření u dvou set padesáti obyvatel Spořilova. Podle výsledků se mezi nimi nenašel nikdo zdravý,“ sdělila závěry Deníku Jana Růžičková, která se rovněž angažuje ve sdružení SOS Spořilov. To je zásadně proti tomu, aby po otevření části Pražského okruhu jezdily kamiony přes tuto obytnou čtvrť.

Mezi nejpočetnější nemoci, kterými obyvatelé z okolí Spořilovské ulice trpí, patří opakované respirační choroby, záněty nosohltanu, průdušek a nemoci alergického původů. „Při dotazníkovém šetření jsme také zjistili, že lidé, kteří byli dříve jinak zdraví, měli za poslední půlrok čtyřikrát chřipkové onemocnění,“ řekla Růžičková s tím, že nárůst nemocí způsobených škodlivinami v ovzduší potvrdili i lékaři z místní polikliniky.

Jaké najít řešení?

Obyvatele Spořilova podporuje radnice Prahy 4. „Snažíme se vyjednávat o odklonu kamionové dopravy. Směrem dolů po Spořilovské ulici by jezdily kamiony dál. Ale nahoru by těžké nákladní vozy měly zákaz. Z Jižní spojky by sjížděly o 400 metrů dále na křížení
s dálnicí D1,“ popsal Deníku plán na pomoc Spořilovu Michal Sochor, mluvčí Prahy 4.

Toto řešení má ale jeden háček. Pro to, aby bylo možné pustit kamiony na sjezd k D1, je nutné opravit přemostění u Kačerova.

Náklady na zesílení mostu se pohybují od 10 do 20 milionů korun.

„Máme podporu i primátora Svobody. Řekl, že se bude snažit finance najít v rozpočtové rezervě města,“ řekl Sochor s tím, že o zklidnění dopravy na Spořilovské ulici jednali s vedením města minulý týden.

Podle ředitele magistrátního odboru dopravy Jana Heroudka budou jednání pokračovat. „Nikdo nechce, aby kamiony jezdily pod okny domů, pokud se najde jiné řešení,“ řekl Deníku Heroudek s tím, že ale zatím není jasné, kdy se záměr uskuteční a také za co.

„Zatím jsme se dohodli na dalším vyjednávání,“ dodal ředitel odboru. Podobně váhavé stanovisko sdělil Deníku i Karel Březina, první primátorův náměstek pro oblast dopravy. „Zatím nechci podporovat žádnou objízdnou variantu. Nechám si odprezentovat možná řešení a jsem připraven o nich jednat,“ vzkázal Březina listu.

Sdružení SOS Spořilov má ale jasno. Pokud nedojde k nápravě současného stavu, jsou místní odhodlaní uskutečnit na podzim blokádu Spořilovské ulice, případně spory řešit právní cestou. „Upřednostňujeme samozřejmě jakékoli řešení. Pokud se podaří odklonit dopravu tak, aby kamiony nejezdily vzhůru po Spořilovské ulici, určitě to lidem pomůže. Pro nás je to ale zatím jen dílčí řešení,“ řekla Jana Růžičková. Sdružení SOS Spořilov má za cíl dostat kamiony ze Spořilova pryč.