Dnes se však ukazuje, že tomu tak úplně není. Někteří si změnu pochvalují, jiní ji zatracují. O dalším rozšíření se zatím neuvažuje.
Podle Miroslava Rajcharta, vedoucího oddělení silničního správního úřadu na magistrátu, je přínos úpravy sporný a bude se muset vyhodnotit. „Momentálně nemáme oficiální žádost dopravního podniku o nové vyhrazené pruhy, a tak se jejich další vyznačování zatím neplánuje,“ řekl Rajchart.

„Výčet úseků v silniční síti, kde ještě lze zřídit vyhrazené pruhy (VJP), se objektivně blíží svému vyčerpání, protože je lze vyznačovat pouze na vícepruhových komunikacích. Existují i případy, kdy na základě rozhodnutí magistrátu byly VJP zkráceny,“ řekla mluvčí dopravního podniku Ilona Vysoudilová. Podle ní se těžiště rozvoje přesunulo do oblasti aktivní preference autobusů na světelných signalizacích, kde jsou ještě rezervy. To je ale velmi nákladné. „Soužití autobusů a taxíků v jednom pruhu s cyklisty jistě není ideální, ale v mezích možností je zvládnutelné. „Řidiči si jsou vědomi přítomnosti cyklistů, a prostě si dávají větší pozor,“ dodala mluvčí.

Policie je vcelku spokojena

Převážně kladně hodnotí existenci kombinovaných vyhrazených pruhů také pražská policie. „Jde o jeden z prvků preference hromadné dopravy. Jeho výsledkem je zrychlení hromadné dopravy, její vyšší využívání.
Pokud jde o používání pruhů cyklisty, je to v zájmu jejich ochrany, která je v tomto pruhu vyšší než při jejich jízdě mezi ostatními vozidly,“ řekl mluvčí pražské policie Tomáš Hulan. „Na druhou stranu by měli být i cyklisté ohleduplní a v případě hustého provozu třeba na chvíli ustoupit na chodník a umožnit tak plynulejší dopravu,“ míní Hulan.

Chtějí stávající úpravu rozšířit

Za zcela adekvátní pražské situaci a výhodné pro cyklisty označil vyhrazené jízdní pruhy předseda komise pro cyklistickou dopravu při Radě hl. m. Prahy Pavel Polák. „Cyklisté jsou konečně pokládáni za regulérní účastníky dopravy a je jim zaručena vyšší bezpečnost. Jsou více vidět, jsou čitelnější a řidiči autobusů s nimi počítají,“ řekl Polák. Podle něj ve vyhrazených pruzích takřka nedochází ke střetům s cyklisty.

Naopak, až 98 procent kolizí připadá na tzv. cyklostezky vedené po okrajích chodníků. Pokládá však za účelné provést analýzu jízdy ve VJP.
Jiný názor zastává dopravní odborník a poslanec za Věci veřejné Stanislav Huml. „Myslím, že cyklista na silnici společně s autobusy nepatří. Raději bych je poslal na chodník a tam, kde je to možné, bych jim vyhradil třeba polovinu chodníku.“ Za příklad podobného řešení uvedl Nizozemsko, konkrétně Amsterdam.