Stačí si zkusit nastupovat do tramvaje na zastávce Bruselská, Ke Stírce, či Lazarská a hned je jasno.

„Když musím do starých tramvají, ten první schod je vždy hrozný, mám co dělat, abych se vytáhl a navíc schodů je více. V nových tramvajích je to mnohem pohodlnější, navíc tam, kde je ostrůvek, je to úplně bez potíží,“ řekl senior Rudolf Korbela a vyzdvihl tak pro sebe největší přednost nových tramvají 15T ForCity, kterých stále více projíždí Prahou.

Tento vůz obstál na výbornou v čerstvém průzkumu agentury STEM i u dalších cestujících.

Ti kromě nízkopodlažnosti chválí také dřevěná sedadla a prostorný interiér.

„V průzkumu 98 % respondentů ocenilo nízkopodlažnost vozů a s tím související rychlejší a snadnější nastupování a vystupování,“ potvruje mluvčí pražského dopravního podniku Ilona Vysoudilová.

Porazit předchůdce této tramvaje, takzvanou Porsche 14T nebylo nic těžkého, u Pražanů se dlouhodobě netěší takové přízni, jako je tomu v jiných metropolích, ale třeba i v Brně.

Důvod je jasný, cestující si stále pamatují její prvotní provozní potíže a také má mnohem menší interiér, než 15T ForCity.

Poráží i T3

Nová tramvaj ale v mnoha ohledech v oblibě poráží i legendární T3, které má v budoucnu z velké části nahradit.

„Především rodiče s kočárky, starší lidé a hendikepovaní je oceňují. Nástup a výstup bez nutnosti překonávat vysoké schody je jednoznačným benefitem pro všechny,“ říká Martin Dvořák, generální ředitel DP.

To, že tramvaj Škoda ForCity usnadňuje pohyb cestujících, podle něj dokládá i fakt, že dveře zabírají 60 % plochy boční stěny.

Celkový design tramvaje se líbí 97 % dotazovaných. I přes starší trati hodnotilo 84 % Pražanů pozitivně hlučnost při jízdě. Dřevěná sedadla, přispívající k čistotě interiéru, se líbí 83 % cestujících. Pouze 4 % by uvítalo nějaké jiné řešení sedadel (zdrsnění povrchu, laminát, textilní čalounění).

„Sešlo se i několik návrhů na vylepšení. Například 13 respondentů doporučilo zlepšení vizuálního informačního systému a 12 navrhovalo upravit madla, která pro ně nebyla v ideální poloze nebo se jim zdála kluzká,“ doplňuje výsledky průzkumu Martin Dvořák.

Objevily se ale i jiné návrhy, 1,3 % cestujících se přimlouvalo za puštění hudby či rádia v tramvajích.

Další zajímavé výsledky

• V porovnání tramvaje „Porsche“ a ForCity vyšla vítězně ForCity s 88 %
• Bezplatný internet chce v tramvaji 35 % dotazovaných, ve věku 15-29 let je to 52 %

Šetření agentury STEM probíhalo u reprezentativního vzorku 240 cestujících