Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sny o vilách za Prahou si lidé splnili. Teď jsou plné školy a silnice

Praha - Venkovskému bydlení dává mnoho lidí přednost před ruchem velkoměsta. Proto také za poslední čtvrtstoletí vzrostl počet obyvatel Středočeského kraje. Zvláště v blízkém okolí Prahy. Touha po vlastním domu mimo jiné stojí za přeplněnými školkami i zhoršeným ovzduším.

4.4.2017
SDÍLEJ:

Vilová čtvrť. Ilustrační foto. Foto: Archiv

Domek s bílým plotem, vlastní zahradou a šťastný život mimo rušnou Prahu. S takovou vidinou se mnoho lidí od roku 1992 stěhovalo do středních Čech. Kraji se tak za posledních 25 let zvedl počet obyvatel o pětinu.

Stěhují se nejenom Pražané 

Nejvíce jich přibylo v prstenci okolo Prahy. Ročně jde o tisíce lidí. „Stěhují se sem nejenom Pražané, ale i obyvatelé ostatních regionů Česka," nastínil Pražskému deníku Zdeněk Čermák z katedry sociální geografie a regionálního rozvoje Přírodovědecké fakulty UK.

Důvodů je podle něj hned několik. Předně vlastní bydlení v zóně s nízkou hustotou zástavby. Zároveň relativní blízkost přírody i rušné metropole. Zde lze poměrně snadno nalézt práci. Ačkoli si lidé mohli postavit vysněné domy v okrajových částech Prahy, stavět v obcích kolem metropole je snazší.

V některých obcích se zvýšil počet obyvatel 

Středočeské obce jsou totiž podle odborníků vstřícnější k výstavbě než hlavní město. K zástavě svolí spíše než Praha a zároveň dostupnost a cena pozemků je ve Středočeském kraji kvalitnější, než v satelitních částech hlavního města. To ovšem často vedlo i k neblahému efektu domy nekontrolovaně rostly na kvalitní zemědělské půdě.

Zvítězil krátkozraký pragmatismus? Radnice obcí a měst kolem Prahy mají díky novým obyvatelům vyšší příjmy. Na rozevřenou náruč však nyní doplácí. „Zvýšil se počet obyvatel, někdy i dost zásadně, ale obcím chyběla infrastruktura, jakou jsou silnice, školy, školky, obchody a dostupnost hromadné dopravy," popsal negativní dopad sociální geograf Petr Kučera.

Právě v otázce přeplněných škol a školek pociťují obyvatelé „pražského prstence" největší potíže. Problém chce co nejdříve vyřešit ministerstvo školství. To už ke konci loňského roku přislíbilo, že na vybudování nových škol a školek dá obcím kolem Prahy v tomto roce 350 milionů korun. Další stovky milionů by pak na podobný účel měly jít i další roky.

Jezdí autem. Nic jiného mnohdy nezbývá

Zároveň musí obce a města řešit rozvoj sítí dopravní a technické infrastruktury, kterou nestihly včas udělat. Velkým problémem je také doprava. Noví usedlíci preferují individuální přepravu. Nic jiného jim ani nezbývá.

Obslužnost satelitů veřejnou dopravou silně pokulhává. „Práci mají jinde než bydliště, stejně tak obchody. Nárůst dopravy pak vede ke zhoršení stavu životního prostředí," reagoval ředitel Institutu plánování a rozvoje hlavního města Ondřej Boháč.

Nemají kde zaparkovat 

Příbytek mimopražských lidí dojíždějících za prací do metropole zažívají na vlastní kůži i samotní Pražané. Třeba tím, že nemají kde zaparkovat. Zvláště ve čtvrtích poblíž hlavních tahů do města. Praha proto loni v létě rozšířila modré zóny, aby omezila provoz aut s jinou než pražskou poznávací značkou.

Obtížné hledání parkovacího stání se však přesunulo do lokalit, kde zatím zóny placeného stání nejsou. Zároveň však modré zóny mohou podle společnosti Ropid, která organizuje hromadnou dopravu hlavního města, mít vliv na to, že stále více lidí jezdí do Prahy příměstskými vlaky či autobusy.

Tramvaje by mohly nasadit autobusy cestou do Jesenice 

Některé příměstské autobusové linky by v budoucnu mohly nahradit tramvaje. Už dříve středočeské hejtmanství mluvilo o tom, že by tramvaje mohly nahradit autobusy cestou do Jesenice, Horoměřic nebo Zdib.

„Ano, už delší dobu o tom jednáme. Projektování takové stavby je v dnešní době složité. Kvůli protestům obyvatel a složitému zasazení kolejí do již existující zástavby a krajiny," sdělil redakci Pražského deníku mluvčí společnosti Ropid Filip Drápal.

Autor: Benedikt Lederer

4.4.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezident Zeman se svou paní odvolili v základní škole v pražských Stodůlkách.
AKTUALIZOVÁNO

Letošní volby do Sněmovny nejsou podle Zemana zásadní ani zlomové

Předvolební debata Deníku: Ivan Bartoš
51

V televizi zabodoval Bartoš, Babiš působil unaveně, hodnotí experti

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předseda Zelených Matěj Stropnický dnes oznámil, že je homosexuál. Vyjádřil se tak ke spekulacím bulvárních médií. O svém soukromí mluvit neplánoval, voliči by ale podle něj tuto informaci vědět měli.

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

/ROZHOVOR/ „Do vztahů mezi Prahou a místními radnice se příliš promítá stranická politika a zvlášť výrazné to bylo v předvolební době,“ tvrdí starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP09). Podle něj by mělo být politizování všeho včetně třeba vedení linek autobusů nahrazené snahou o konstruktivní spolupráci. Zvlášť pak v řešení dopravy, která je nejpalčivějším problémem Šestky.

Petr Pravda: Oblíbení starostové mohou stranám přinést dobré výsledky

Politolog Petr Pravda řekl Pražskému deníku: "Oblíbení starostové městských částí mohou stranám přinést dobré výsledky." Už zítra půjdou (nejen) Pražané k volebním urnám a budou volit své poslance. Má smysl v letošních volbách kroužkovat jednotlivé kandidáty? Jak politikům pomáhají v bojích o voliče sociální sítě? 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení