„V neděli hodinu po půlnoci jsem si chtěla koupit elektronickou jízdenku, ale potvrzení o platbě jsem od dopravního podniku neobdržela. Kredit mi to přesto vzalo,“ řekla Deníku studentka Petra Procházková. Protože se bála revizora, raději si v automatu zakoupila i klasickou jízdenku.

Zpráva s elektronickým lístkem zapípala v jejím mobilu až v půl desáté dopoledne, tedy zhruba devět hodin po objednávce. Dopravní podnik přitom slibuje vyřízení nejpozději do dvou minut.

Dostanou jízdné nazpět

Podobnou nepříjemnou zkušenost zažily o víkendu desítky cestujících. „Vše zavinila technická revize nového systému. Moc se omlouváme, byla to naše chyba. Už jsme přijali opatření, že se to nebude opakovat,“ slíbil včera Deníku iniciátor celého projektu SMS jízdenka Jan Svoboda z dopravního podniku.

Podle něj se potvrzení včas nedostalo ke všem cestujícím, kteří poslali zprávy v prvních dvou nedělních hodinách. Celkem dopravce zaregistroval přibližně čtyřicet reklamací. Každý, kdo z důvodu nefunkčního systému zaplatil jízdné dvakrát, dostane své peníze zpět.

Podle Svobody nehrozí cestujícím pokuta za černou jízdu, ani když nastoupí do metra či autobusu bez potvrzení o zaplacení. V takovém případě má cestující při kontrole revizorem dvě možnosti – ukázat odeslané zprávy nebo sdělit číslo svého mobilního telefonu. Každý, kdo si elektronickou jízdenku objedná, se totiž okamžitě dostane do evidence dopravce, což si revizor může snadno ověřit. „Mají pokyn být ze začátku benevolentní a trpěliví,“ dodal na adresu revizorů Svoboda. Lidé podle dopravního podniku také často hlásí problémy s doručováním zpráv, protože nemají aktivovanou službu SMS premium, což je nezbytnou podmínkou k nakupování elektronického jízdného.

Službu zdarma nabízejí všichni operátoři, drtivá většina telefonů ji má spuštěnou automaticky, ale u některých čísel je službu nutno aktivovat. Týká se to například řady služebních mobilů. Aktivaci provedou operátoři zdarma na svých informačních linkách.