„Lístek bych si koupil rád, ale všechny trafiky v okolí jsou zavřené a já nemám čas obíhat kvůli jízdence půlku Prahy,“ mohli si ještě před rokem stěžovat revizorům Pražané.

Právě pro tyto případy zavedl dopravní podnik možnost zakoupit si jízdenku městské hromadné dopravy přes mobilní telefon. Účelem novinky bylo zvýšit dostupnost jízdenek a zredukovat počet černých pasažérů. Služba si sice našla své příznivce, podle Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) může narušovat soukromí občanů.

Denně přes dvacet tisíc

Podle tiskového mluvčího dopravního podniku Ondřeje Pečeného se SMS jízdenky osvědčily. „Denně se prodá v průměru 22 500 jízdenek,“ říká Pečený. Úspěšnost služby dokládají také telefonní operátoři. „Službu hodnotíme jako velice úspěšnou. Konkrétní počet zákazníků denně bohužel nejsme oprávněni sdělovat, celkem se však jedná o desítky tisíc denně,“ potvrzují Pečeného výpověď v tiskovém centru společnosti TelefónicaO2.

Se SMS jízdenkami však mohou být také problémy. „Správně by mi měla jízdenka přijít několik minut po odeslání zprávy. Stalo se mi však, že došla až dobrou půlhodinu po odeslání,“ stěžuje si Milan Konečný z Prahy 10. „Podobné stížnosti se vyskytují minimálně – za měsíc se pohybují v řádu desítek, což je vzhledem k počtu uživatelů směšně malé procento,“ říká Pečený. Služba je podle něj v drtivé většině případů zcela spolehlivá – přiznává však, že pokud už se stížnosti objeví, týkají se většinou právě prodlevy mezi odesláním SMS a obdržením jízdenky.

Ubylo černých pasažérů

Lidé, kteří si pořizují jízdenky pomocí mobilu, patřili podle Pečeného dříve k takzvaným „nedobrovolným černým pasažérům“. „Provedli jsme výzkum, který dokazuje, že až 60 procent uživatelů SMS jízdenek jsou lidé, kteří by si papírové jízdenky kupovali, kdyby pro ně byly snáze dostupné. Stává se například, že v okolí zastávky není místo, kde by se dala jízdenka pořídit,“ vysvětluje Pečený.

Podle Pečeného je také obtížné službu zneužít. „Při jakémkoli podezření kontrolují revizoři kód, který je pro každou jízdenku unikátní a obsahuje veškeré relevantní informace. Nemůžete tak například jízdenku přeposlat známému nebo přepsat čas, po který je platná,“ upozorňuje Pečený.

Průnik do soukromí?

Přes úspěšnost SMS jízdenek může být tato služba v rozporu se zákonem o ochraně osobních údajů – tvrdí to zástupci Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Dopravní podnik totiž uchovává telefonní čísla, ze kterých si zákazníci jízdenky objednávají, po dobu deseti let.

„Ze strany dopravního podniku zaznělo, že uchovávaná telefonní čísla nejsou osobní údaje. To není pravda, podle čísla je možné identifikovat majitele, jde tedy o osobní údaj,“ říká tisková mluvčí ÚOOÚ Hana Štěpánková.

„Jsme nuceni uchovávat telefonní čísla, abychom na jejich základě mohli zákazníkům vystavit daňový doklad. Čísla využíváme i při reklamačních řízeních. Když například SMS zpráva dojde opožděně, jsme schopni dohledat, že ji uživatel objednal včas,“ hájí nutnost uchovávat čísla Pečený.

ÚOOÚ se ale nelíbí zmíněných deset let jako doba uchování čísel. „Pro tuto záležitost je nezbytné vyjádření ministerstva financí. To jsme ale stále neobdrželi. Takže naše šetření ještě není u konce,“ uzavřel Igor Němec, předseda ÚOOÚ.