Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) připouští, že pro zlepšení situace Praha mnoho udělat nemůže. Zatím.

„Zákaz vyjíždění automobilů nebo omezení provozu firem produkujících škodliviny je totiž možno uplatnit až po splnění zákonných podmínek,“ upozornil primátor. Ty přiblížila mluvčí magistrátu Tereza Krásenská.

„Dětem, starším lidem a nemocným doporučujeme nevycházet ven. Zároveň prosíme řidiče, aby, pokud nemusejí, nevyjížděli,“ sdělila Deníku Krásenská. V praxi to vypadá tak, že hydrometeorologický ústav dopoledne informuje hlavní město o naměřených hodnotách a to pak vyhlásí stupně podle vyhlášky. Praha může podle Krásenské regulovat dopravu, až když limity prachu překročí koncentrace 150 mikrogramů na metr krychlový.

„Tehdy můžeme kromě regulace individuální dopravy také zakázat vjezd do nejvíce postižených oblastí. Výjimku mají pouze vozidla integrovaného záchranného systému. Dále je možné nařídit řidičům, pokud stojí na místě déle, aby po jedné minutě vypnuli motor,“ zmínila Krásenská další zásahy, ke kterým může město přistoupit. Zatím se ale koncentrace polétavého prachu pohybují kolem 130 mikrogramů na metr krychlový.

V noci na včerejšek hlásilo tyto hodnoty šest z dvanácti měřicích stanic v metropoli. Nejhorší situace byla především v centru.

Například na náměstí Republiky, na Smíchově či v Riegrových sadech hlásily měřicí stanice špatnou kvalitu ovzduší po celý včerejší den. Zle na tom byly také některé další části Prahy. Například Vršovice, Braník, Libuš či Vysočany, kde navíc v noci na včerejšek vzplál sklad barev.

Ruzyňské letiště včera kvůli smogu a mlze zrušilo 16 příletů a odletů, další čtyři přílety byly odkloněny.

Vyhlídky meteorologů na nejbližší dny nejsou příznivé. Podle jejich předpovědi bude hlavní město dusit nízká oblačnost až do konce listopadu.

Čajem a bábovkou proti smogu

„Že bychom změnili způsob mávání,“ žertuje jeden z účastníků happeningu Smogový dýchánek, který se včera dopoledne konal na lávce nad magistrálou u Kongresového centra.

Narážel tím na některé projíždějící řidiče, kteří vulgárními gesty reagovali na mávání skupinky aktivistů s rouškami a jejich transparenty „Auta dusí Prahu“ visící z lávky.

Účastníci chtěli touto akcí kritizovat špatný stav ovzduší v metropoli a upozornit řidiče, aby v těchto dnech omezili cestu autem na minimum a více využívali hromadnou dopravu.

Praha se už několik dní halí do husté mlhy, že by jí mohl Londýn závidět, a podle informací meteorologů na tom má vinu zvýšený objem polétavého prachu v ovzduší, který dvojnásobně překročil limity.

Happening, který iniciovalo občanské sdružení Asistence, však začala skupinka aktivistů plánovat ještě v době před kritickým zhoršením pražského ovzduší.

„Říkali jsme si s přáteli, že tu chybí veřejná debata o smogové situaci, která každoročně s nadcházející zimou přichází,“ říká jedna z aktivistů.

To, že akce se uskutečnila v době, kdy se rozptylové podmínky zhoršily, byla náhoda.

Kromě roušek a transparentů si s sebou skupinka čítající okolo dvaceti lidí přinesla i bábovky a čaj v termoskách.

„Chtěli jsme spojit příjemné s užitečným,“ vysvětluje jeden z organizátorů happeningu Erik Čipera, zástupce ředitelky sdružení Asistence.

A jak si aktivisté představují omezení aut v Praze? „Stačí se podívat z lávky. V každém autě jede jen jeden člověk. Kdyby byla pětimístná auta plná, určitě by to pomohlo. Fungoval by takový sharing jako v západních státech,“ uvádí účastník happeningu Tomáš.

Erik Čipera, jeden z organizátorů happeningu, kterého napadlo minulý týden uspořádat Smogový dýchánek, říká: Je sobecké jezdit teď autem, škodí to všem

Vyšehrad Erik Čipera, zástupce ředitelky občanského sdružení Asistence, je jedním z organizátorů Smogového dýchánku. Iniciativa Asistence se zabývá především problematikou vnitřních a vnějších bariér v životě lidí s postižením. Akci tohoto typu zatím sdružení pořádalo poprvé.

Co je smyslem Smogového dýchánku?
Smyslem této akce je především otevřít debatu. Žádná tu totiž není. Mělo by to iniciovat město, ale to se bojí, protože si myslí, že všichni chtějí jezdit autem. Ale všichni jezdí autem jenom proto, že město nic nedělá. Je to začarovaný kruh. Myslím si, že by pomohlo vyhlásit referendum o tom, jestli obyvatelé Prahy chtějí, aby byla automobilová doprava takto hustá jako je teď.

Myslíte, že by to mělo pozitivní dopad?

Nevím, jak by to dopadlo. Ale tato debata by určitě přinesla informace všem. A ti, co jezdí autem, by si uvědomili, co způsobují, když v tyto dny nasednou do auta. Je to sobecké, škodí to všem.

Co vás překvapilo?

Zájem médií. Nečekali jsme, že sem přijde tolik novinářů. Ale také dorazili téměř všichni, co přislíbili účast, což bylo také dobré.