I přes sliby si cestující museli včera cestu veřejnou dopravou standardně zaplatit. „Jsme připraveni kdykoliv svolat radu hlavního města Prahy, která by okamžitě hlasovala o bezplatné přepravě MHD. Opatření jsme schopni zavést během dvou hodin," uvedl minulý týden náměstek pro dopravu Petr Dolínek.

Váhání je podle něj způsobeno tím, že dopoledne se ovzduší zlepšilo a smogová situace byla oficiálně odvolána. Na stránkách Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) však celý den vyhlášena byla.

Avizované rozhodování během dvou hodin se asi protáhne 

„Byli jsme připraveni učinit patřičné kroky, ale vzhledem k tomu, že se smog vždycky ráno objeví, pak třeba zaprší a hodnoty zase klesnou, je situace značně nepředvídatelná," uvedl Dolínek s tím, že MHD zdarma město zcela jistě zavede v případě, že by byl vyhlášen stav regulace, během kterého se musí omezovat výrobní podniky.

Avizované rozhodování během dvou hodin se tedy zřejmě protáhne. „Teď musíme počkat a v případě, že bude extrémní překročení a dva, tři dny se to nehne, jsme připraveni zavést MHD zdarma," zakončil náměstek.

Smog potrvá

Podle výhledu ČHMÚ se v metropoli během pátku a soboty pravděpodobně lépe dýchat nebude. Včera se situace zlepšila pouze dočasně v důsledku srážek, dnes meteorologové očekávají, že budou hodnoty polétavého prachu naopak stoupat a smogová situace bude odvolána nejdříve zítra.

Nerozhodnost pražské vlády kritizuje zastupitelská opozice a objevují se i názory, že MHD zadarmo se s ohledem na to, kolik Pražanů vlastní tramvajenku, mine účinkem.

Ideální by bylo podle odborníka zpoplatnění vjezdu do centra 

„Neříkám, že to je úplně špatný krok, nějaké lidi to do veřejné dopravy skutečně může nalákat a každé auto, které ve smogové situaci nevyjede, je samozřejmě pozitivní. Ale MHD je zvláště pro lidi, kteří ji mají předplacenou, tak levná, že v tom nějakou velkou motivaci k přesednutí z aut nevidím," uvedl Marek Bělor, odborník na veřejnou dopravu z iniciativy Auto*Mat.

Ideální pro podobné případy by podle něj bylo zpoplatnění vjezdu do centra. „Kdybychom třeba měli dynamické mýto, dal by se na několik dní zdražit vjezd aut do centra, což by odfiltrovalo lidi, kteří autem opravdu jet nemusí," míní.

Mělo by být zavedeno mýto?

I když zavedení mýta vedení města v současnosti neplánuje, možnost omezení automobilové dopravy při smogové situaci připravuje. Možné scénáře by měly mít podobu vyhlášky, kterou chtějí politici předložit zastupitelstvu v září.

„Je možné zavřít centrum města úplně či pro starší nebo dieselová auta nebo zavřít širší oblast vymezenou vnitřním okruhem. Do úvahy připadá i regulace, která se běžně používá na Západě nebo v Číně, kdy se jeden den nechají jezdit auta se sudou číslicí na konci poznávací značky a další ty s lichou," přiblížila možné podoby omezení radní pro životní prostředí Jana Plamínková.

Dva pohledy

Auto při smogu je sobectví
Auta v Praze mají významný vliv na smogovou situaci. Není přitom vždy nutné auty jezdit. Řidiči mají mít šanci využít bezplatně MHD a přispět tak k čistšímu vzduchu. Bezplatná MHD je alternativou sobeckého využívání aut v době smogu. Chci poděkovat radním za rychlou přípravu flexibilního mechanismu v zájmu čistšího vzduchu pro nás všechny.
Ondřej Mirovský.Zdroj: archiv Ondřeje Mirovského

Smogový scénář existuje
Už od vlád ODS existují jasně definované scénáře, co se má v jaké smogové situaci dělat, takže se koalice vlastně snaží objevit Ameriku. Nemám pocit, že je nutné vymýšlet něco nového, je to úplně zbytečné. Navíc pražská vláda slibovala, že je schopna reagovat do dvou hodin, žádnou reakci ale nevidím. Myslím, že to je ze strany současné koalice jenom další plácnutí do vody.
Předseda pražské ODS Filip Humplík.Zdroj: DENÍK/Jiří Kopáč 

Čtěte také: Smogová situace platí už v pěti krajích, na severu Moravy regulace