Zápach, nepořádek, ostuda, ba dokonce i strach.

To jsou nejčastější slovní asociace, které si běžný Pražan vybaví ve spojení s okolím smíchovského autobusového a vlakového nádraží. Včera se o tom Deník na místě přesvědčil. Negativní pocity vyvolává pohyb v těchto místech u osmi z deseti dotázaných.

Za 2 až 3 roky?

„Nedivte se,“ říká asi pětadvacetiletá žena s kočárkem. „Stačí se podívat kolem sebe.

Člověk aby se tu bál za bílého dne. Přesto se tomu místu nevyhnete. Je to zkrátka dopravní uzel,“ poznamenala. Nejen její obavy jsou bohužel oprávněné, což ostatně dosvědčují policejní svodky. Když ovšem uslyšela, že by se smíchovský „Bronx“ měl proměnit v super moderní čtvrť, jen nevěřícně zavrtěla hlavou. „A kdy, prosím vás?“

Podobně reagovali i další oslovení. Odpověď na tuto otázku sice ještě není jednoznačná, podle informací Deníku se však kalkuluje s řádem dvou až tří let. Do revitalizace dosud ostudného místa se hodlá vložit skupina Sekyra Group, ale také České dráhy a Správa železniční a dopravní cesty.

Radnice Prahy 5 „očistu“ smíchovského nádraží a okolí přirozeně podporuje. Mělo by jít o jednu z celoměstsky významných změn. Starosta „pětky“ Radek Klíma se již nechal slyšet, že byl podán podnět ke změně územního plánu. Prý doufá, že ho magistrát co nejdříve schválí. „Umožnilo by to změnu Smíchova k lepšímu,“ domnívá se Klíma.

Sekyrova developerská společnost má s lokalitou obklopující omšelé smíchovské nádraží vskutku velkolepé plány.

Projekt s pracovním názvem Smíchov City počítá s tím, že zdejší sklady a kolejiště ustoupí zcela nové multifunkční čtvrti s nově koncipovanými plochami zeleně a pěších tahů. Má ambici obnovit dříve přetrhané spojení mezi okolními zelenými kopci a nábřežími Vltavy.

Široký pěší bulvár, vedoucí od nádraží až k Ženským domovům.

Vedle kancelářského, obchodního i rezidenčního centra slibuje Sekyra Group vybudovat i plnohodnotnou městskou infrastrukturu.

„Vznikne zde například moderní budova nové školy. Srdcem území se stane moderní nákupní centrum,“ píše se ve stručném představení záměru.

Dosud neutěšené místo se zřejmě vskutku změní od základu.

Založen má být zbrusu nový pěší bulvár plný zeleně, táhnoucí se od nádraží až k Ženským domovům. Novou síť silnic mají izolovat aleje stromů.

Nejen okolí, ale také samotné vlakové nádraží podle zjištění Deníku dozná posun k lepšímu. Potvrdili to mluvčí Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) i Českých drah (ČD).

Nástin nového smíchovského náměstí.

„Abychom dosáhli na evropské dotace, musíme s revitalizací začít nejpozději v roce 2013,“ sdělil mluvčí SŽDC Pavel Halla.

„V rámci optimalizace úseku Smíchov – Černošice projdou úpravami nástupiště, koleje, zastřešení, přístupy,“ přiblížil Halla.

České dráhy zatím nemají jasno, kolik peněz budou moci investovat do oprav výpravní haly nádraží, ani kdy by měly práce začít. Horizont 2013 či 2014 se zřejmě jeví jako dosažitelný.

„Bylo by výhodné provázat stavbu SŽDC, Sekyra Group a Českých drah. Plánujeme revitalizovat výpravní budovu smíchovského nádraží,“ potvrdil včera Deníku mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Nevábně vyhlížející autobusový terminál u stanice metra Smíchovské nádraží

Čtěte také: Pražská autobusová nádraží? Hnus a špína