Jízdu na kole v odděleném cyklopruhu, který je v centru Prahy doslova raritou, si vyzkoušel i reportér Pražského deníku.

Pruh vede pouze v jednom směru, po proudu řeky. Na páteřní cyklotrase A2 začíná od nově přesunuté zastávky Národní divadlo, kde auta odbočují do Divadelní ulice, a vede přes křižovatku s Národní u mostu Legií, kde přibyl nový cyklosemafor, rušnou křižovatkou se tak dá projet pohodlněji. Lépe se jede i po samotném Smetanově nábřeží, ovšem po pár metrech za parkem Národního probuzení jsou cyklisté vedeni opět mezi auta.

Najdou se bohužel i motoristé, kteří své vozy zaparkují v cyklopruhu. A cyklisté, kteří novou infrastrukturu ignorují a stále se motají mezi lidmi na chodníku. V opačném směru se stále jezdí mezi auty, někdy i po tramvajovém pásu.

Proměnou prošlo také rozložení tramvajových zastávek. Nástupní ostrůvky zastávek Národní divadlo u Žofína pro směr do Podskalí a na Smetanově nábřeží pro směr na Staroměstskou byly od sebe dosud vzdáleny zhruba 200 metrů a lidé museli navíc přejít křižovatku nábřeží s Národní třídou a mostem Legií. Nově jsou ostrůvky pro oba směry naproti sobě.

Zastávka Karlovy lázně zase fungovala pouze pro směr ze Staroměstské k Národnímu divadlu. V opačném směru chyběla, a lidé tak museli od divadla dojet až na Staroměstskou. Obě nové zastávky, jak Karlovy lázně, tak Národní divadlo, jsou bezbariérové.

Proměna Smetanova nábřeží je největší úpravou centra Prahy za poslední desítky let. Na Křižovnickém náměstí se doprava kříží s Královskou cestou, po které v letních měsících proudí až sto tisíc chodců denně.

„Nové tramvajové zastávky, vysazené stromořadí, široká pěší promenáda v pražské mozaice a bezpečný oddělený cyklopás. Tak má vypadat jedno z nejkrásnějších míst v Praze s výhledem na Hradčany,“ poznamenal náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

„Zároveň oblast nejvíce využívají lidé v městské hromadné dopravě. Těmto druhům dopravy jsme díky studii Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) zlepšili podmínky a pro auta se nic nezměnilo,“ dodal Scheinherr. Nově musí auta jezdit po kolejovém pásu.

Ve druhé etapě prací dojde k rozšíření chodníků na nábřežní straně ulice, tedy mezi Karlovými lázněmi a Mánesem. Zlepšit se mají podmínky pro stávající stromořadí a vytvoří se prostor pro další mobiliář, aby návštěvníci mohli v místě pobývat, nejen jím procházet.

Loni na jaře se Smetanovo nábřeží stalo předmětem politických pří, kdy náměstek pro dopravu Scheinherr prosazoval omezení tranzitní dopravy přes centrum. Plánované omezení automobilové dopravy zavedením mýta nebo jinou formou je ale zatím mimo hru. Omezit auta sliboval za své éry už primátor Bohuslav Svoboda (ODS), restrikce vůči automobilistům jsou ale podle Scheinherra po vleklých jednáních politicky neprůchodné.