Představitelé pražské organizace strany, která je v rámci Spojených sil (spolu se STAN a KDU-ČSL) součástí koalice s Piráty a Prahou sobě, přijali k uzavírce jednoho jízdního pruhu směrem od Národního divadla ke Karlovu mostu usnesení o třech bodech.

„Považujeme uzavírku části Smetanova nábřeží za ukvapené rozhodnutí, které bylo učiněno bez řádné diskuze v rámci koalice a s dotčenými městskými částmi,“ uvedla TOP 09 - Praha na oficiálních facebookových stránkách.

Předseda pražské TOP 09 a jeden z magistrátních lídrů Jiří Pospíšil se už od začátku, kdy se objevily na „Smetaňáku“ žluto-černé citybloky a restaurační zahrádky, staví proti. Pospíšil a spol. chtějí, aby se vedla diskuze o tom, zda má být celé nábřeží bez aut sezónně či o víkendech. Ale případná uzavírka musí být „věcně prodiskutována na základě dat a statistik průjezdnosti Smetanova nábřeží a dopadu jeho uzavírky na dopravu v přilehlých ulicích i v celé Praze“.

Zástupci TOP 09 v hlavním městě navíc vyzvali náměstka Scheinherra, aby zveřejnil získaná data dopadů listopadové uzavírky Smetanova nábřeží, kdy magistrát v souvislosti s tramvajovou výlukou zakázal vjezd motorovým vozidlům i na druhý břeh. Sám Scheinherr tento krok prezentoval tak, že má posloužit jako podklad k případným dopravním omezením na Malé Straně. O klidové zóně na obou březích Vltavy, kam budou moci jen cyklisté a chodci, se ostatně mluví už několik let. 

Zanedbatelný vliv na Malou Stranu

Scheinherr na úterním setkání s novináři prozradil, že magistrát nainstaloval do okolí současné uzavírky mobilní sčítače, navíc situaci monitorovala ještě auta s kamerami. „V ulicích Divadelní a Karolíny Světlé k žádným zdržením nedochází. V ulici Karolíny Světlé se intenzita vozidel mírně zvýšila, ale nezpůsobuje žádné problémy,“ uvedl pražský radní pro dopravu. „Měřili jsme i Malou Stranu, tam byl vliv zanedbatelný,“ dodal.

Podroben měření byl také tramvajový provoz – hlavně na křižovatce mostu Legií, Smetanova nábřeží a Národní ulice. „Zaznamenali jsme obrovský posun pro tramvaje, obzvlášť pro linky 9 a 22, které nejsou ve směru do centra zbržďovány kolonami automobilů, tak jako tomu bylo v minulosti,“ uvedl Scheinherr.

Podle Scheinherra cestuje v tramvajích průměrně 65 tisíc lidí denně, takže magistrátní opatření je pro Pražany (a případné návštěvníky metropole) jednozačně přínosné. „Autům to neuškodilo a tramvajím to pomohlo, což jsme ani nečekali,“ přiznal primátorův náměstek.

Rada centrální městské části v čele se starostou Petrem Hejmou (My, co tady žijeme/STAN) však s krokem magistrátu nesouhlasí. Podle přijatého usnesení na mimořádném zasedání z konce května „Odbor péče o veřejný prostor ÚMČ Praha 1 neeviduje žádnou žádost o zahájení správního řízení ani vydané rozhodnutí o souvisejícím záboru veřejného prostranství“.

(Ne)estetické provedení

Podle radních Prahy 1 navíc estetické provedení předzahrádek pro Kavárnu Slavia, SmetanaQ, restauraci Parnas a další podniky na Smetanově nábřeží „v žádném případě nekoresponduje s charakterem“ Pražské památkové rezervace, která od roku 1992 patří na Seznam světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO.

Že Scheinherr údajně nerespektoval ani usnesení zastupitelstva hlavního města, jak tvrdí starosta Hejma i opoziční ODS a hnutí ANO, však primátorův náměstek odmítá.

„Nevím, co tím myslí. V usnesení je, že mám projednat s městskou částí uzavření obou nábřeží, vůbec se to netýkalo této částečné uzavírky jednoho jízdní pruhu,“ tvrdí Scheinherr s tím, že se mu vizuální stránka také nelíbí a že Praha 1 na něj „tlačí“, aby řešení na Smetanově nábřeží „nějak vylepšil“. Podle Scheinherra už jsou dojednány schůzky a jednat chce o ožehavém tématu i s primátorem Zdeňkem Hřibem (Piráti).

Primátor oznámil, že mimořádné jednání zastupitelů se bude konat ve čtvrtek 11. června. Radní v pondělí schválili program navržený opozicí, ale provedli několik drobných úprav – například došlo k přesunu projednání uzavírky části Smetanova nábřeží z čela až na konec programu. „Podle mne je prioritní řešit záležitosti týkající se ostatních pracovních věcí, jako jsou opatření proti koronaviru nebo dopady rozhodnutí vlády na rozpočet Prahy, která jsou destruktivní," vysvětlil Hřib.