Ještě před pár měsíci uvažovaly České dráhy o prodeji staré výpravní budovy Praze 15, která ji zamýšlela zachránit přestavbou a využívat třeba k zasedání zastupitelstva nebo jako muzeum. Později si dopravce prodej rozmyslel a přemýšlel třeba o zřízení kavárny. Ani tento plán se však nenaplní.

„Bývalá výpravní budova nádraží v Praze Hostivaři je a zůstane nadále v majetku Českých drah. Nebytové prostory, tedy přízemí budovy, si pronajal Drážní úřad a zřídil zde svůj archiv. Ve vyšších podlažích jsou pak nájemní byty, které jsou všechny v současnosti obsazeny. Budova je plně využita komerčním způsobem našimi nájemci,“ sdělil Pražskému deníku Petr Šťáhlavský z tiskového odboru Českých drah. Zda dráhy plánují rozsáhlou rekonstrukci objektu, mluvčí nezmínil. Byty byly podle Šťáhlavského v nádražní budově již od její stavby v 80. letech 19. století.

Nádraží otevřelo Hostivař monarchii

Železniční stanice a později nádraží sehrálo zásadní roli i při rozvoji Hostivaře. „Bez nadsázky se dá říct, že Hostivař tehdy otevřelo nejen nedaleké Praze, ale celé monarchii, Hostivař byla totiž první zastávkou na trati z Prahy do Vídně. První vlak tu zastavil 14. prosince 1871 a díky tomu brzy v sousedství vyrostlo celé tovární městečko, kde byla každá továrna napojena vlečkami na tuto dráhu. Mnohé z nich tu fungují dodnes,“ popisuje Lukáš Berný, badatel a autor knihy Toulky Prahou 15. 

Ale ikonická budova není jediným místním drážním objektem, stávalo tu i drážní skladiště, kromě staré výpravní budovy se zachoval i strážní dvojdomek.

Slavné momenty nádraží

Důležitou roli sehrálo nádraží Praha-Hostivař i za druhé světové války, kdy se tu sváděly dokonce letecké bitvy. „Letadla měla rozkaz nad vlakem nejprve opakovaně zakroužit, aby civilisté měli čas utéct, díky čemuž bylo skutečně málo obětí na životech. Mezi Hostivaří a sousedními Měcholupy také v posledních dnech války zůstal odpojený vojenský transport s pětistovkou německých vojáků. Naštěstí se ani to nezvrhlo v krveprolití a vojáci nakonec odpochodovali pěšky,“ dodává Lukáš Berný. 

Nádraží si zahrálo v celé řadě filmů a seriálů, k čemuž pomohla i blízkost filmových ateliérů. V 80. letech sloužilo nádraží jako kulisa seriálu Dynastie Nováků, v nádražní hospůdce vznikal film Pozor, vizita! Jako hostinský tu pracoval Zdeněk Pohlreich starší. Nádraží s verandou a přístavky se mihly i v oscarovém snímku Kolja.