„Z toho 50 až 80 milionů korun měl stát odkup části společnosti EMS. Dále jde o podporu stávajícího systému za asi 100 milionů korun, vývoj nového systému, tedy sloučení systémů Dopravního podniku a města za asi 140 milionů korun, a vypořádání údajných pohledávek za 61 milionů korun," vypočetlo sdružení Oživení, vycházející z dosud neveřejného harmonogramu transformace stávající opencard na městskou akciovku Operátor. Výše uvedené podmínky a cenová nabídka se ale nelíbí vedení Prahy.

Konkrétní nabídka, kterou EMS v pondělí předložila, je pro hlavní město nepřijatelná. To vzkázal v úterý primátor Tomáš Hudeček. Magistrát podle něj záhy začne připravovat otevřenou soutěž na zcela novou kartu. Projekt, za který daňoví poplatníci zaplatili více než miliardu korun, tak zřejmě končí. Zástupce EMS Martin Opatrný stanovisko primátora nekomentoval. Už dříve ale uvedl, že nabídka je adekvátní a pro Prahu nezávazná. „Cenu posoudili nezávislí znalci," sdělil pouze.

Zhruba tři stovky milionů korun. Tolik měl podle sdružení Oživení v následujících dvou letech stát další provoz pražské tramvajenky opencard. A právě takovou sumu pravděpodobně po hlavním městě požadoval výhradní držitel licencí a provozovatel opencard společnost - eMoneyServices (EMS).

„Taková nabídka je pro město nepřijatelná," vzkázal včera odpoledne primátor Prahy Tomáš Hudeček. Magistrát podle něj záhy začne připravovat otevřené výběrové řízení na dodavatele zcela nové karty. Pravděpodobně to znamená, že kontroverzní projekt z dob vlády primátora Pavla Béma, který daňové poplatníky zatím stál přibližně 1,2 miliardy korun, definitivně končí.

Aktuální postoj města včera Pavel Bém zkritizoval a označil ho za krok proti zájmu Pražanů.

Dodavatelé slibují levnější řešení

Připomeňme, že opencard aktuálně používá asi 1,2 milionu lidí. Podle některých scénářů firma EMS může zajistit provoz opencard už pouze po dobu jednoho měsíce. To, že softwarová podpora karty končí 15. června včera potvrdil také zástupce EMS Martin Opatrný.

Pokud by se Praha s EMS nedohodla ani na případném prodloužení podpory, pak zřejmě existuje možnost, že by cestující pražskou MHD museli přejít na papírové kupony. Před časem to naznačil i radní pro informatiku Jan Vašíček. Podle zástupců Prahy by ale EMS měla zajistit provoz opencard právě do doby, než Praha ve veřejném tendru vybere dodavatele nové karty, což může podle nejoptimističtějších odhadů trvat minimálně rok.

Problém ovšem je, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nedávno zrušil veřejný tendr na firmu, která měla připravit soutěž o novou „kartu Pražana." Navíc za podobný krok, tedy za prodloužení smlouvy s držitelem práv k opencard bez řádné soutěže hrozí současnému i bývalému vedení Prahy soudní žaloba.

Občanské sdružení Oživení v pondělí upozornilo, že oslovilo potenciální poskytovatele služeb, kteří jsou schopni nahradit dosavadní systém dopravní čipové karty v případě, že by se Praha nedohodla s EMS na další spolupráci. Většina firem prý uvedla, že je schopna dodat Praze nový kompletní systém dopravní čipové karty s více funkcionalitami, než má současná opencard.

„Finanční náklady na nové řešení se pohybují v rozmezí 20 až 60 miliónů korun. „Cena se liší v závislosti na nabízených službách od klasických dopravních karet až po využití karet bankovních. Případné odkoupení části EMS za 50 až 80 miliónů a investici dalších desítek či stovek miliónů do provozu a vývoje by Oživení považovalo za nesmyslné řešení v rozporu s postupem řádného hospodáře," zmínil předseda sdružení Martin Kameník.

„Zjišťovali jsme, zda i v případě, že by se Praha nedohodla s EMS na další podpoře, by bylo nutné měnit více než milion karet, které jsou právě v oběhu a dle vyjádření, jak zástupců města, tak dopravního podniku i expertů by karty fungovaly dále", doplnil Lukáš Landa z Oživení.

Historie opencard 

Říjen 2005 - Rada hlavního města schválila projekt čipových karet umožňujících placení za MHD.

12. dubna 2007 - Magistrát začal vydávat karty opencard. Později vyšlo najevo, že projekt stál do roku 2012 více než miliardu korun.

24. listopadu 2009 - Z auditu vyplynulo, že náklady na opencard neodpovídaly stavu projektu, který navíc vykazoval nulové příjmy. Odpovědnost neslo podle auditu vedení města, magistrátní odbor informatiky, Dopravní podnik hlavního města Prahy i dodavatelé.

26. února 2010 - Policie začala prověřovat projekt opencard.

1. února 2011 - Praha převzala správu opencard.

22. února 2011 - Praha rozhodla, že od Haguess odkoupí 300.000 nových licencí pro opencard.

24. srpna 2011 - Policie obvinila čtyři lidi z magistrátu – členy hodnotící komise, která vybrala firmu Haguess. Bývalý šéf odboru informatiky Ivan Seyček byl obviněn již dříve.

29. června 2012 - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže udělil pokuty kvůli opencard. Za porušení zákona o veřejných zakázkách má Praha zaplatit 600.000 korun, dopravní podnik 500.000 korun.

26. března 2013 - Policie obvinila kvůli opencard 10 pražských radních. Obvinění se týkalo zakázky, kterou v roce 2012 získal bez soutěže Haguess.

24. února 2014 - Městský soud v Praze uložil pětici bývalých magistrátních úředníků podmíněné tresty od jednoho roku do tří let za zvýhodnění firmy Haguess v projektu opencard. Podle nepravomocného rozsudku úředníci uzavřeli nevýhodné smlouvy.

19. března 2014 - Vznikla městská společnost Operátor, jejímž prostřednictvím chtěl magistrát získat licence na opencard od firmy eMoneyServices, která podle tisku získala autorská práva počátkem roku.

24. dubna 2014 - Policie navrhla obžalovat v projektu městské karty 10 bývalých a současných radních pražského magistrátu.

6. května 2014 - Primátor Tomáš Hudeček oznámil, že magistrát nezaplatí firmě eMoneyServices za licence k opencard. Úřad podle primátora začne připravovat otevřenou soutěž na novou kartu.