Průjezdná bude od úterního rána opět silnice podél Vltavy na Praze-západ, a to jak v úseku Štěchovice-Davle, tak na trase Měchenice-Praha. Úderem čtvrté hodiny tak končí uzavírky, které si vynutilo kamení padající na vozovku ze svahu nad silnicí. Současně pondělní půlnocí končí provoz náhradních autobusových a vlakových spojů, které uzavřené úseky objížděly.

„Sešel se krizový štáb, jehož účastníci se shodli, že poté, co byla provedena sanační opatření minimalizující pády kamení, je silnici je možno opět otevřít, řekla Deníku v pondělí odpoledne Berill Mascheková ze středočeského krajského úřadu. Geologický posudek prý jasně potvrzuje, že aktuální rizika jsou minimální.

Případný sesuv jistí "polštáře"

Během uplynulého týdne se nákladem bezmála šesti milionu korun podařilo upravit svah nad silnicí tak, aby se kameny dále neuvolňovaly. Lezecké skupiny strhly a shodily uvolněné balvany hrozící pádem a na skále natáhly ochranné sítě; byly také instalovány bezpečnostní polštáře, což jsou valy z kamení, které by měly zachytit případný sesuv. U Měchenic je navíc zprovozněn automatický systém, který by měl samočinně varovat před hrozícím nebezpečím. Ve skále se nacházejí čidla, která vyšlou upozornění, kdyby se kamenný masiv začal posouvat – v takovém případě by se okamžitě rozsvítil červený signál zahazující vjezd i vstup do kritického úseku a systém by také neprodleně vyslal upozornění formou SMS zpráv policistům a silničářům.

Čeká se na peníze

Definitivní zabezpečení skal nad silnicí by podle propočtů odborníků přišlo asi na miliardu korun. Vedení Středočeského kraje chce požádat o dotaci ministerstvo životního prostředí. Očekává, že v březnu by ministerstvo mohlo vypsat výzvu, na jejímž základě by kraj mohl podat příslušná žádost. „Závisí to na rozpočtu,“ řekla Deníku Jarmila Krebsová z ministerstva. Všechna ministerstva mají rozpočet snížený – a tak vše ukáže teprve konkrétní rozdělování peněz. Předběžně se ale s dotačním titulem na sanace počítá.