„Řidičům jsme nemohli v posledních čtyřech letech otevřít velké množství dálnic a silnic první třídy, protože v minulosti nikdo nepřipravil dost projektů s vyřízeným stavebním povolením,“ hájí se ministr dopravy Dan Ťok (ANO). „Podařilo se nám ale zahájit stavby, jejichž dokončení se motoristé dočkají do tří let.“ Nyní se tak podle ministerských statistik buduje 230 kilometrů nových dálnic a „jedniček“ často se jedná právě o obchvaty.

Je třeba zjednodušit povolovací řízení

Ministerstvo navíc hodlá zjednodušit povolovací řízení velkých dopravních staveb. To se nyní táhne i více než deset let. „Stát musí být schopen prosazovat veřejný zájem rychlejším způsobem než dnes, kdy vlastníci pozemků a ekologická sdružení mají téměř bezbřehé možnosti, jak stavbu blokovat a zdržovat,“ dodává Ťok.

A v čem se odpovědi lidí v jednotlivých regionech lišily? Především v pohledu na množství nabízených pracovních příležitostí, výši platů nebo ceny potravin. Co se lidem v jejich krajích líbilo nejvíce? Spontánně uváděli přírodu a životní prostředí, kulturní či sportovní vyžití. Na Olomoucku, Vysočině i Zlínsku zmiňovali klidný život. A v Jihomoravském kraji dotazovaní uváděli jako pozitiva vinohrady a stav vinic.