Plán náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka na uzavření Prahy pro vozidla s délkou nad dvanáct metrů vyvolal silné emoce a kritiku. Dolínek svůj záměr zveřejnil minulý týden v reakci na zprávu, že stát vyňal dostavbu části vnějšího Pražského okruhu s označením 511 mezi D1 a Běchovicemi z prioritních projektů. Rozhodnutí vlády vyvolalo bouřlivou reakci mezi městskými částmi, obcemi v okolí Prahy i odborníky. Plán Dolínka hned vzápětí vyvolal podobnou vlnu nevole.

ZKOLABUJE ZÁSOBOVÁNÍ PRAHY?

Reakce se točí kolem jednoho hlavního bodu pokud město zakáže vjezd kamionů na úsek Jižní spojky, nyní využívaný jako náhrada pro nedokončený Pražský okruh, zkolabuje zásobování Prahy a oblast jihovýchodně od hlavního města zaplaví nákladní doprava. Navíc není jasné, čeho přesně má akce, která sice podle Dolínka míří proti rozhodnutí státu, ale ve výsledku dopadne na soukromé firmy a obce, docílit.

Náměstek Dolínek v pátek Pražskému deníku potvrdil, že se zákaz vjezdu pro kamiony bude týkat i Jižní spojky. „Omezení bude kompletní a bude potřeba se tomu přizpůsobit. Samozřejmě počítáme také s výjimkami. Bavíme se hlavně o délce kamionů větší než dvanáct metrů. Zase tolik jich metropoli nezásobuje. Už dnes omezení platí na velkých částech Prahy," uvedl s tím, že k připravované vyhlášce se budou moci vyjádřit všechny dotčené obce a veřejnost.

PROTI JSOU DOPRAVCI

Jako jedni z prvních se ohradili dopravci, zastoupení profesním sdružením ČESMAD. „Přesně nevím, jak si to pan Dolínek představuje, protože uzavření Jižní spojky pro kamiony by samozřejmě byla obrovská komplikace. A to nejen pro zásobování Prahy, ale hlavně pro okolní obce," uvedl mluvčí sdružení Martin Felix s tím, že návrh je naprosto absurdní a svědčí o nekompetentnosti náměstka Dolínka.

Odklon nákladní dopravy do okolí Prahy by se podle vší logiky neměl příliš zamlouvat Středočeskému kraji. Jeho vedení je však zatím opatrné a tvrdí, že nemůže adekvátně reagovat, dokud nebude znát seznam úseků, do kterých Praha vjezd kamionů zakáže.

Ten chce Dolínek představit v následujících dnech. „Pan hejtman Miloš Petera inicioval schůzku s panem radním Dolínkem, kde si to chtějí ujasnit. Věří, že jejich stanovisko bude jednotné. Budeme ale bránit zájmy obyvatel Středočeského kraje," uvedla v pátek mluvčí kraje Michaela Drobná. Jednání obou politiků, které spojuje příslušnost k ČSSD, proběhne v pondělí.

ZNEPOKOJENÉ JSOU I DOTČENÉ OBCE

Obce na jihovýchod od Prahy jsou nyní ve schizofrenní situaci. Na jednu stranu musí souhlasit s Dolínkovým odporem vůči rozhodnutí vlády, na straně druhé však pro ně řešení, se kterým náměstek přišel, může znamenat výrazné komplikace.

To se týká například Říčan, které problémy s nákladní dopravou řeší už nyní. „To, že není postaven Pražský okruh a že se v procesu posuzování vlivů na životní prostředí nyní dostává na druhou kolej, považujeme za velmi nebezpečné pro celou oblast jihovýchodně od Prahy," uvedl říčanský starosta Vladimír Kořen.

Případné rozhodnutí Prahy o zákazu vjezdu kamionů však nevidí rád. „Takové rozhodnutí je z hlediska Prahy trochu sebevražedné, protože sama potřebuje zásobování a velká část kamionů zásobuje obchody v hlavním městě. Pokud navíc v okolních oblastech dojde ke kolapsu dopravy, tak se to Praze samozřejmě velmi rychle vrátí," shrnul starosta a doplnil, že pokud by pražský magistrát omezení skutečně přijal, museli by zvážit další kroky.„Budeme reagovat, i kdybychom měli kamiony nějakým způsobem zpoplatnit nebo udělat zákaz vjezdu do města," konstatoval.

PLÁN SE NEZDÁ ANI ODBORNÍKŮM

Nad plánem kroutí hlavou i dopravní experti. „Tento krok dopravě vůbec nepomůže, a to ani ovzduší Pražanů, ani průjezdnosti komunikací. Je to jenom tah, který chce ukázat, že magistrát tuto možnost má," míní Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu. Podle něj se kvůli zásobování Prahy a zejména jejích obchodních center náklad z kamionů rozloží do více menších aut, což bude znamenat zahuštění dopravy a větší množství výfukových plynů.


Čtěte také: Praha zakáže vjezd vozům delším 12 metrů na území města