ON-LINE reportáž ke koronaviru najdete ZDE.

O pražské novince informoval primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) prostřednictvím sociálních sítí v pátek.

Pod jeho facebookovým příspěvkem se okamžitě strhla vášnivá debata o smysluplnosti takového nápadu. Podle Scheinherra si vedení metropole může přenastavení semaforů do doby, než skončí nouzový stav, dovolit vzhledem k třetinovému úbytku automobilové dopravy.

Na středu je navíc plánováno první zasedání pracovní skupiny, kde budou experti z magistrátních společností Technické správy komunikací (TSK Praha) a Ropid, která organizuje MHD v metropoli a jejím okolí, i odboru dopravy. „Budeme sledovat dopady přenastavených semaforů na dopravu a případně pružně reagovat na vzniklé problémy,“ slíbil Scheinherr.

„Na displejích svítí nápis ČEKEJTE a není důvod se dotýkat zařízení. Opatření se netýká novějších přístrojů s většími tlačítky, které jdou zmáčknout loktem,“ dodal Scheinherr.

Pražský radní čelil na internetu mnoha ironickým komentářům, které takové opatření v boji s koronavirem zpochybňují. Někdo si stěžuje – ve smyslu, že zvyk je přece železná košile – budou chodci tlačítka dál mačkat podobně, jako mnozí nastupují do tramvají předními dveřmi, byť to magistrát zakázal.

Minutu uprostřed ničeho na červené

„Je to úžasné v noci stát na prázdné křižovatce uprostřed ničeho minutu až dvě na červené,“ zní další štiplavý komentář. Jiní si dělají obecně legraci z tlačítek u přechodů.: „My stejně všichni víme, že ta tlačítka nikdy nefungovala a mají pouze terapeutický účinek!“

Velmi silným hlasem lidu však promlouvají zástupci zaměstnanců dopravního podniku, ozvali se totiž s vlastní zkušeností někteří řidiči tramvají – včetně populárního Josefa Chodounského, jenž si však stěžoval na semafor u Spalovny Malešice při noční cestě autem. Jeho kolegy signál STŮJ však několikrát „vytrestal“ i na denní lince. V souladu s tramvajákem Chodounským prosí další řidiči, zda by nemohly být semafory na křižovatkách „na blikačku“ alespoň v noci.

„Člověk jede docela vyčerpanej z práce a všude musí zastavit na červenou a zbytečně koukat na úplně prázdné ulice,“ vysvětluje jeden z diskutujících. Objevily se však radikálnější komentáře, které označují tento nápad za „kolosální hloupost“ či „šikanu MHD“.

Zpožďují se noční autobusy

„Ale počkejte, nejedná se o můj výmysl,“ brání se Scheinherr. Požadavek na toto dočasné opatření kvůli infekci COVID-19 přišel na magistrát z bezpečnostní komise Prahy 2 a podle informací Pražského deníku také z kanceláře europoslance Jana Zahradila (ODS) a Scheinherrovi psali i obyvatelé metropole. Podle Scheinherra to navíc doporučuje i americká národní asociace pro městskou dopravu NACTO: „Zavedla to již města po celém světě – od Sydney, Aucklandu, Perthu přes Los Angeles, Boston po Lausanne. Já opravdu nemám potřebu si zde něco vymýšlet a kvůli tomu něco dělat.“

A jaké je prvotní vyhodcení? „Tramvajový provoz opatření neovlivnilo, dochází však ke zpoždění nočních autobusů,“ odpověděl Pražskému deníku radní pro dopravu. Hlavní město se proto pokusí v rychlosti některé křižovatky přeprogramovat, případně přechody vybaví většími přístroji, které nemusí chodci nutně mačkat rukou. Scheinherr taky zmínil, že od jeho nástupu do funkce se povedlo vypnout na noc 17 křižovatek a dalších dvacet je v plánu tento rok.

Podle primátorova náměstka první dny v ulicích Prahy opatření fungovalo. „Viděl jsem, že lidé to dodržují. Tlačítka jsou rozsvícena, takže kdo normálně po Praze chodí, ví, že ho nemusí stiskávat,“ upozorňuje Scheinherr s tím, že podobný režim je kvůli koronaviru i v Berouně či Příbrami. Krátký rozhovor pro Pražský deník radní uzavřel konstatováním: „Když člověk vidí, jak se nemoc šíří, tak je taková drobnost lepší, než kdybychom nedělali nic.“