Má však šanci na dřívější realizaci než „evergreeny“, jakými jsou například tratě do Suchdola nebo na sídlištěLibuš.

Radnice Prahy 1přišla snávrhem na vedení tramvaje zhorní části Václavského náměstí Washingtonovou ulicí a Vrchlického sady podél budovy hlavního nádraží až do Bolzanovyulice.

„Trať po této ose dává smysl, protože nádraží by tak bylo po metru napojeno na další druh veřejné dopravy. Vsoučasnosti se musí cestující zvlaku plahočit přes celý park, což není praktické a někdy ani bezpečné,“ sdělil Deníku radní Prahy 1Filip Dvořák, který je autorem návrhu.

Tramvaj přitom Washingtonovou ulicí a Opletalovou ulicí podél Vrchlického sadů vedla už vminulosti. Poslední cestující se po ní svezli vroce 1978, takže vpřípadě realizace by šlo oobnovení zrušené trati po více než třiceti letech. Nebude to však tak jednoduché.

Posoudí dopady na dopravu

Nejdříve totiž musí být protažena trať zVinohradské ulice na Václavské náměstí. Atomuto projektu zase stojí vcestě rušná severojižní magistrála. Ta by se však měla zklidnit po dokončení silničního obchvatu a městského okruhu.

„Se zúžením magistrály a návratem tramvají do horní části Václavského náměstí počítáme do roku 2011.Nebráníme se tedy diskusím ozavedení trati před hlavní nádraží,“ řekl Deníku radní pro dopravu Radovan Šteiner, podle kterého návrh radnice první městské části zní rozumně, musí však být posouzeny veškeré dopady na okolní dopravu.

Podle architektky Hany Zachové, která projektuje revitalizaci Vrchlického sadů, má však případné zavedení tramvajové trati několik nevyjasněnýchbodů. „Vmístě odbočení tramvajové trati zVáclavského náměstí do Washingtonovy ulice jsou pod povrchem mělce uloženy konstrukce metra. Příprava takové akce musí ověřit reálnost technického řešení. Podoba parku by doznala naprosto zásadní změny,“ řekla Deníku Zachová. Radní Filip Dvořák tvrdí, že toto je technicky řešitelný problém.

Rychlý přestup na tramvaj

Pozitivní názor na trať před Hlavním nádražím má idopravní podnik. „Vést tramvaj přímo před nádražní halou je smysluplnější než Opletalovou ulicí. Pomůže to cestujícím ikzvýšení dopravního významu zrekonstruovaného nádraží,“ uvedl ředitel DP Martin Dvořák.

Podobný postoj mají také České dráhy. Podle jejich mluvčího Ondřeje Kubaly totiž bude vbudoucnu využívat nádraží mnohem více lidí než doposud a to hlavně díky připravovanému zvýšení počtu městských železničních linek. „Rychlý přestup na tramvaj pak mnoha cestujícím přinese zrychlení přesunu po Praze,“ řekl Kubala.