VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Sherwood protne tramvaj. Vinohrady spojí s nádražím

Praha - Cesta z hlavního nádraží na tramvaj už nemusí být tak dlouhá. Město vybuduje skrz Vrchlického sady novou trať, která propojí Vinohrady s centrem a usnadní přestup z vlaku na hromadnou dopravu.

18.1.2017
SDÍLEJ:

Vrchlického sady. Ilustrační foto. Foto: DENÍK/ Jiří Koťátko

Zhruba pět minut trvá, než se člověk dostane pěšky od hlavního nádraží k jedné ze dvou nejbližších tramvajových zastávek. V budoucnu by se to mohlo změnit. Praha hodlá vybudovat tramvajovou trať, která propojí hlavní nádraží a Vinohrady.

Tramvaje by mohly vést skrze Vrchlického sady 

Jde o stavbu, která by ulehčila dopravně přetížené Ječné, což je zatím jediné místo, přes které jsou Vinohrady tramvajemi propojeny s centrem. Institut plánování a rozvoje hlavního města (IPR) proto vypracoval několik variant, jak Vinohrady se středem města propojit poblíž Národního muzea. Tam už tramvaje jezdí, takto by se koleje jen protáhly do Bolzanovy ulice, kudy už soupravy jezdí nahoru na Žižkov.

Z pěti možností je nejvíce preferovanou ta, která doporučuje vést tramvaje skrze Vrchlického sady, kterým se kvůli jejich zanedbanosti a určité nebezpečnosti přezdívá Sherwood.

Zatím není rozhodnuto, zda trať povede od nádražní budovy

„Jsou tu však určitá rizika. Musela by se kvůli projíždějícím tramvajím zesílit stropní deska vestibulu stanice metra Muzeum," uvedl Zdeněk Zděradička z IPR.

„V únoru by to měli projednat radní hlavního města. Nejvýhodnější varianta je, aby tramvaj projížděla přímo kolem hlavního nádraží," podpořil návrh vést tramvaj sady náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD). Zatím není rozhodnuto, zda trať povede od nádražní budovy ke stávajícím kolejím na Žižkov i dále parkem nebo od odbavovací haly sjede do Opletalovy ulice. „To ještě nechám na odborném posouzení," doplnil Dolínek.

Opletalova znamená problémy s jedničkou 

S tímto řešením však nesouhlasí zástupci Strany zelených. „Jde o nejvíce klikatou variantu a navíc tak zaniká podstatný park v centru města," řekl předseda dopravního výboru Matěj Stropnický. Podle něj by bylo vhodné, aby IPR vypracoval i variantu, kterou zavrhl, a to vést tramvaje přes strop odbavovací haly hlavního nádraží.

Podle Dolínka hlavní město prověří na přání Stropnického i tuto variantu, vedenou jako Wilsonova. Za Vrchlického sady si ale stojí. „Park nezanikne. Koleje budou zapuštěné do země, aby se přes ně dalo plynule přecházet. Naopak je tramvaj výzva pro to, že se mohou sady zkultivovat," sdělil náměstek primátorky.

Městská část se může odvolávat 

Existuje ještě jedna varianta, kudy vést tramvaj, a to Opletalovou ulicí. U ní je však problematické, že by se musely vrátit tramvaje na Václavské náměstí, proti čemuž dlouhodobě brojí vedení Prahy 1. Kdyby však hlavní město opravdu chtělo vrátit tramvaje na místo, kterým historicky vedly, bylo by to možné i bez podpory městské části.

„Je to jako s každou stavbou, kterou chcete realizovat v rozporu s názorem městské části. Městská část se může odvolávat a činit komplikace, jako to známe z projednávání revitalizace Václavského náměstí. Ale hypoteticky je to možné udělat i bez podpory městské části," vysvětlil Stropnický.

Magistrála se může přesunout za Muzeum 

Jelikož se však chce magistrát vyhnout konfrontaci s Prahou 1, preferuje tramvaje vedoucí Vrchlického sady. S tím souvisí i další změny, které by u hlavního nádraží a Václavského náměstí mohly nastat.

Na střeše nádraží by měl vzniknout podle náměstka primátorky autobusový terminál, na němž by se vysazovali cestující. V současnosti se toto děje ve Wilsonově ulici před Fantovou kavárnou.

Muzeum by se mohlo propojit s Václavským náměstím 

Budova nádraží z této strany je však ve špatném stavu, a proto by bylo podle Dolínka vhodnější, aby tam lidé vystupovali z autobusů výjimečně.

„V souvislosti s tramvajemi je také vhodný okamžik pro to, abychom začali řešit možný přesun magistrály za budovu Národního muzea. Muzeum by se tak propojilo s Václavským náměstí," uvedl Dolínek.

Čtěte také: Autobusy MHD nepojedou tunely městského okruhu včetně Blanky

Autor: Benedikt Lederer

18.1.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Muži kradli vánoční stromek

VIDEO: Zloději stromků dostali pokutu ve výši jeho ceny

Soudkyně Helena Králová.
AKTUALIZOVÁNO
1 10

Ministr Pelikán dočasně zprostil výkonu funkce soudkyni Královou

AKTUALIZOVÁNO

Zbytky Trojské lávky vyzvedávaly z vody vyprošťovací tanky

/VIDEO/ K torzu Trojské lávky dorazily ve čtvrtek dva vyprošťovací tanky. Z vody vyzvedávaly zbytky lávky. Ke slovu se dostaly po 17 hodině. 

Videosouhrn SPECIÁL: Česko zpívalo koledy. Podívejte se

Ve stejnou chvíli zpívalo neuvěřitelných 125 tisíc lidí po celé zemi stejné vánoční koledy. Přinášíme vám speciální vydání videosouhrnu, díky kterému budete moci nasát vánoční atmosféru z mnoha míst najednou.

Příčinou pádu trojské lávky nejspíš byla systémová konstrukční chyba

Kvůli předběžnému závěru vyšetřování zavírá lávku stejné konstrukce i Nymburk. Chybějící spojení břehů mezi Trojou a Císařským ostrovem vyřeší přívoz nejspíš ještě před Vánocemi. 

EXKLUZIVNĚ

O osudu fotbalového Ďolíčku nejspíš rozhodne už zítřejší zastupitelstvo

Zastupitelé budou hlasovat o změně usnesení, která má odblokovat odkup areálu stadionu od realitní společnosti. Pokud by změna hlasováním neprošla, fotbal by na legendárním místě skončil nejspíš po konci ligové sezony. Návrh na změnu kupní smlouvy provázejí pochybnosti.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT