Tentokrát pravidelná poradna pro seniory sdružení Život 90 radí na téma služeb tísňového volání a další pomoci. I přesto, že se rodiny snaží zajistit potřebnou péči, není mnohdy v jejich silách poskytnout seniorovi nepřetržitou pomoc. V takové situaci může pomoci tísňová péče služba, která zajistí seniorům dohled a pomoc v nouzi přímo u nich doma, bez stěhování, bez odchodu do ústavu. Jak taková tísňová péče vypadá? Odpovídá Monika Vávrová, vedoucí tísňové péče Života 90.
Tlačítko, které nosí senior nebo zdravotně postižený člověk na ruce nebo krku, dokáže přivolat pomoc v případě pádu, nevolnosti či akutním zhoršení zdravotního stavu. Umožňuje tak starším i nemocným lidem žít soběstačný život ve svém domově s jistotou, že v případě potřeby přijde pomoc.
stačí jen zmáčknout tlačítko
Nevolnost, náhlý pád, ohrožení druhou osobou to jsou situace, ve kterých je nutná rychlá pomoc. V tu chvíli stačí jen zmáčknout tlačítko, které na ruce nebo krku uživatel nosí. Je hned propojen s dispečinkem tísňové péče. Tam operátorky zjistí, co se stalo, a zorganizují potřebnou pomoc zavolají rodině, zorganizují výjezd záchranné služby, policie nebo hasičů.
Službu tísňového tlačítka má uživatel nainstalovanou doma. Chytré zařízení tísňové péče obsahuje i čidlo pohybu. Služba tak dokáže zachránit život a nestane se, že leží na zemi svého bytu zraněn a bez pomoci i několik dní.
Uživatelé ho používají i jako zabezpečovací systém
Čidlo ale může mít i opačnou funkci v době své nepřítomnosti v bytě ho uživatelé používají i jako zabezpečovací systém. Operátorkám nahlásí, že byt opouští a čidlo pohybu si přepnou na hlídací režim. Pokud do „zakódovaného" bytu někdo vstoupí, operátorky vidí, kde a v čím bytě k tomu došlo.
Další velmi oceňovanou výhodou a jedinečností tísňové služby Života 90 je pravidelné volání pracovnice dispečinku jednou týdně všechny obvolávají. Pohovoří s nimi, zeptají se na jejich zdravotní stav a změny si zaznamenají. Díky tomu jsou schopny rychleji zorganizovat pomoc.
Měsíční poplatek za používání tlačítka tísňové péče je 400 korun. K němu si uživatelé hradí platby operátora podle smluveného tarifu. Operátor přenáší zprávy při veškeré komunikaci tísňového zařízení s dispečinkem, jako je například tísňové volání.
Krizová telefonní linka 800 157 157. Senior telefon sdružení Život 90 je bezplatná a přijímá hovory non-stop. Informace o tísňové péči a záchranném tlačítku najdete na webových stránkách www.tisnovapece.cz. Volat můžete i na telefonní číslo 222 333 540 3.